Automatski ili manuelni menjači?

 

Automatski ili manuelni menjači?

Automatski menjač – kratka istorija

Automobili sa automatskim menjačem su nastali još u 40-tim godinama 20 veka, ali tek su u poslednje vreme sa usavršavanjem njihovog mehanizma i upotrebom elektronike postali dovoljno sofisticirani da mogu da imaju masovniju primenu. Najviše ih ima u SAD gde sa manuelnim menjačima ima oko 5% automobila,  dok ih na evropskim drumovima ima manje, a kod nas su vrlo retki.

Manuelni menjač

manuelni menjač  Automobil sa manuelnim menjačem ima ručicu koja ima   obeležen broj brzina i smer kretanja od najmanje do najveće brzine kao i rikverc. Koristi se uz kombinaciju tri nožne pedale (kvačilo, kočnica i gas) u zavisnosti od brzine kretanja vozila i stepena transmisije. Pedala kvačila treba da se pritisne svaki put kada treba da se promeni brzina

 

 

Automatski menjačautomatski menjač

Automobil sa automatskim menjačem ima ručicu na kojoj su obeležane oznake P, R, N, D. Kada se menjač postavi u položaj „D“ (eng. drive) automobil se pokreće. Ovakvi automobili imaju dve pedale - gas i kočnica. Kod automatskog menjača vozač ne može sam da menja brzine, nego to radi sam menjač u zavisnosti od broja obrtaja i brzine kretanja automobila.

 

Koje su prednosti i mane automatskih i manuelnih menjača?

 

Prednosti automatskog menjača

  • Lakoća vožnje – kada se koristi automatski menjač, dovoljno je ubaciti u D ili R poziciju, spustiti ručnu kočnicu, dodati gas i automobil kreće. U gradskoj vožnji nema potrebe od kombinacija kvačilo-menjač-gas-kvačilo-menjač-kočnica. Olakšano je kretanje i na uzbrdici, pošto se vozilo ne vraća nazad, kao i pri parkiranju;
  • Produžava se radni vek motora – Automatski menjači imaju svoj program menjanja brzina i ne može da dođe do opterećenja motora, dok kod manuelnih manjača nepažljivi i neiskusni vozači drže motor u suviše niskim obrtajima, i ubrzavaju u većem prenosu (treća ili četvrta brzina) umesto da spuste u nižu brzinu. Dešava se i obratna situacija, kada agresivniji vozači “nabijaju” turažu i guraju kazaljku obrtomera u crvenu zonu, a to skraćuje vek agregata

 

Mane automatskog menjača:

  • Potrošnja goriva – automatski menjač je teži, a sa tim se povećava i pRezultat slika za manual transmissionotrošnja goriva (najmanje  za 10 odsto). Automatski menjač automatski birabrzinu koja ne mora da bude uvek najbolji izbor što se tiče ekonomičnosti u potrošnji
  • Održavanje je komplikovanije, češće i skuplje. Dovoljno je istaći da ulje u automatskim menjačima treba menjati češće u odnosu na manuelne
  • Skupe popravke - sofisticiranost dovodi do preosetljivosti, automatski menjači imaju mnogo više komponenti, i mehanički sklop je veoma složen, a pristutna je i elektronika, sve to može da bude ”ahilova peta”, tako da ukoliko se desi kvar vrlo teško ga je pronaći i popraviti. Nema dovoljno majstora koji imaju i znanja i opreme za ove popravke i treba da se traže specijalizovani servisi koji su (kod nas) retki i skuplji
  • Ukoliko se desi kvar kod automobila sa automatskim menjačem on ne može da se šlepa, pošto motor mora da radi zbog podmazivanja i hlađenja, tako da ti automobili moraju da se natovare na kamion
  • Cena – automobili sa automatskim menjačem su daleko skuplji od tih sa manuelnim


Prednosti manuelnih menjača

  • Relativno jeftina popravka – postoji više majstora, ne mora da se traže skupi i specijalizovani servisi, a postoji veliki izvor rezervnih delova
  • manja potrošnja goriva  
  • veća kontrola nad vozilom - vozač sam kontroliše obrtaje i brzine i za mnoge vozače uživanje u vožnji je veće. Veća kontrola vozila posebno je vana u zimskim uslovima
  • duži vek trajanja - uz redovno održavanje manuleni menjač može da traje i više decenija

 

 Mane manuelnih menjača

  • Održavanje – održavanje je lakše od održavanja automatskog menjača, ali mora da se podvuče da održavanje mora da bude redovno i na vreme. Ukoliko se redovno ne menja ulje i vozač ne vodi računa o svojoj vožnji, zupčanici mogu da počnu rano da se oštećuju
  • Vozila sa manuelnim menjačem su teži za vožnju posebno početnicima – potrebna je veća koncentracija vozača, posebno u gradskoj vožnji kod kontrole kvačila. Početnici u vožnji teško usklađuju svoje pokrete noge na pedalama kvačila, gasa i kočnice sa pokretima desne ruke kada menjaju brzine. Kod njih postoji strah da im se auto ne ugasi kod kretanja posebno na uzbrdici 

 

Na kraju utisak je da koji će menjač da se odabere stvar ukusa i potreba svakog pojedinca. Neko voli da uživa u sportskoj vožnji gde će sam da menja brzine manuelnim menjačem, a neko voli da ne razmišlja o tome i da automobil sam to radi.  

Rent a car agencije moraju da vode računa o obe grupe i u svom voznom parku obavezno imaju i vozilo sa automatskim menjačem

 


Autorski tekst: SrbijaSpace.rs


Komentari (2)

ja sam za manuelni

ja sam za manuelni

12-Oct-18 12:44:28 PM


Kod nas retko ko vozi automatski. Sve je to stvar navike, tako da i ja glasam za manuelni.


Vozač

Vozač

12-Oct-18 10:25:45 AM


Sve ima svoje. Posle dve decenije sa manuelnim menjačem ne znam kako bih mogao preći na automatski.
Bilo bi fino čuti nekog ko je to uradio posle dužeg korišćenja ručnog menjača.
Ali iskren komentar a ne hvalospevi zato što je imao para da kupi bolje vozilo sa automatikom.


Dodajte komentar