Da li nositi steznik nakon porođaja ili ne?

SrbijaSpace

  1. Naslovna
  2. Naslovi

Da li nositi steznik nakon porođaja ili ne?

 

Da li nositi steznik nakon porođaja ili ne?

Da li nositi steznik nakon porođaja ili ne?

 

Uvek ono bitno pitanje nakon porođaja, na koje dobijate razne odgovore od prijateljica, rođaka, komšinica. Da li nositi pojas posle porođaja? A koji bi bio pravi odgovor? Jedne tvrde dobro je nositi steznik nakon porođaja druge tvrde da ne treba. Nakon čitanja komentara drugih žena i postavljanja nekoliko sopstvenih, primećujem da u vezi ove teme postoje razne zablude, dosta poluinformacija, a neretko i totalno loših da ne kažem više štetnih informacija.

Period posle porođaja je izuzetno osetljiv period za ženu. Postporođajni period je vreme kada se dešavaju velike hormonalne promene i kada bilo koja nesigurnost u sopstveni izgled može dodatno da se poveća. Naravno da mediji ne pomažu sa svojim objavama gde se porođaj isključivo vezuje za izgled majke posle poroda. Koliko je to otišlo u krajnost najbolje govori izjava koja se smatra kao kompliment majci koja se upravo porodila –

“Ženo, super izgledaš, kao da se nisi porodila.”

Kao da se nisi porodila???

Jedna porođena žena i treba da izgleda kao da se porodila, ali ovi stavovi i komentari nas navode da mislimo suprotno. Da je poenta roditi i izgledati tip top kao sa reklame. Zbog ovakvih stavova ni ne čudi potreba da se dokaže, da se ukloni svaki trag porođaja… kremama protiv strija i celulita, pojasevima koji “vraćaju stomak” i slično.

I tako nesvesno učestvujemo u svođenju žene na izgled. Svodeći je na manje, a ona je više. Mnogo više!

Steznik ili korset?

Prvo da se naglasi da postoji razlika između steznika i korseta .

Razlika je u tome što se korset koristi i promoviše od strane nestručnih osoba, najčešće slavnih ličnosti, u svrhu “treniranja struka”. Korsetom se želi “istrenirati” struk, da ga se stanji i da kako u reklami piše dobijete oblik tela poput peščanog sata. Postoje žene čija skeletna konstitucija nikako ne dozvoljava uzani strukić. Šta ako ste vi upravo jedna od njih?

Image result for korset

Steznik koji se nosi nakon porođaja je napravljen od elastičnog materijala i ima mogućnost podešavanja (ima čičak pa možete malo popustiti pritisak). To je proizvod koji će pojedini zdravstveni radnici preporučiti ženama. Kažem pojedini jer nisu svi složni po tom pitanju. Dok jedni tvrde da pomaže “pri vraćanju organa” i pruža osećaj stabilnosti, kao i da je to deo tradicije, da su se žene “od davnina vezivale”… postoje i oni koji tvrde da se sa preporukama za nošenje steznika otišlo u drugu krajnost i da se neretko koristi kada za to ni ne postoji potreba.

 

 

Da li steznik treba da preporuči doktor?

Neretko se čuju izjave žena, kada se o ovoj temi raspravlja po raznim forumima i grupama, da su pojas nosile po preporuci doktora.

Preporukom doktora smatram savet koji je dat nakon pregleda (doktora specijaliste ili terapeuta), na osnovu kojeg je jasno utvrđena dijagnoza i u skladu sa tim date preporuke koje su jasno definisane po pitanju trajanja i doziranja.

Dakle, ako u neobaveznom razgovoru sa svojim lekarom ginekologom pitate šta ona/on misli o pojasu nakon porođaja? Ako vam lekar kaže bez utvrđene dijagnoze da možete da nosite pojas, onda vam je dao svoje subjektivno mišljenje, a ne preporuku. Isto kao što ne uzimate antibiotike kada Vas zaboli grlu i nos vam curi…već ako se simptomi pogoršaju odete na pregled i nakon laboratorijskih nalaza koji jasno pokažu potrebu za upotrebom antibiotika, po preporuci doktora “uključite antibiotik”. Tako i steznik nakon porođaja treba da bude preporučen na osnovu pregleda i da je jasno definisan način korištenja, koja vrsta pojasa i da se uradi ponovni pregled nakon nekog vremena.

Da li pomaže kod vraćanja stomaka u prvobitno stanje?

“Ja sam ga nosila nakon poroda i stomak se vratio”.

Period nakon poroda je vreme u kojem se telo žene i njene telesne funkcije POSTEPENO vraćaju u “normalu” tj. u stanje različito od perioda kad je bila trudna. To je normalna fiziologija ženskog tela. Neke žene vrate telesnu težinu za neki kraći vremenski period, nekima treba godina dana…a nekima je novonastala situacija i nove obaveze malo poremetila rutinu i teže im ide “skidanje kilograma”. Izjava da je nošenje pojasa dovelo do “vraćanja stomaka” nije relevantna iz razloga što ne možemo sa sigurnošću tvrditi da je upravo pojas doveo do “vraćanja stomaka”. Tačnije možda se stomak vratio sam od sebe? Jer priznati ćete ima žena koje pojas nisu nosile pa im se “stomak vratio”. Druga stvar vezana za “vraćanje stomaka” je to da ne postoji nikakav fiziološki proces kojim bi pasivni pritisak na meka tkiva trbuha doveo do smanjenja masnih naslaga u tom predelu.

Narvno da postoji velika razlika između neke domaćice koja iz najbolje namere da pomogne drugoj ženi, kaže kako joj je pojas nakon poroda pomogao da “vrati stomak” i prodavača magle, raznoraznih internet stručnjaka koji od formalnog obrazovanja imaju samo osnovnu školu i dva razreda srednje i dodatne edukacije u vidu kurseva kompanije čije proizvode prodaju.

 

Da li daje podršku leđima?

Prostor između koštanih delova rebara i kukova je povezan raznim mišićima i drugim mekim tkivima koji zajedno učestvuju u stabilizaciji trupa. Ono što je bitno napomenuti da u periodu neposredno nakon porođaja, jedan broj žena može da ima “problema sa leđima”, pogotvo žene koje su porođene carskim rezom. U tom slučaju, stručna osoba može da preporuči nošenje pojasa pri obavljanju nekih svakodnevnih aktivnosti. Ali ono što treba napomenuti da samo nošenje pojasa neće dovesti do jačanja mišića. Pojas predstavlja pasivnu podršku dok se jačanje mišića može postići samo aktiviranjem tih istih mišića koje želite da ojačate. Dakle ako već nosite pojas jer imate slabe mišiće stabilizatore trupa i leđa vas bole, onda pored pojasa MORATE raditi vežbe za jačanje mišića stabilizatora trupa.

Negativni efekti nošenja pojasa nakon poroda.

U apsolutnu kontraindikaciju za nošenje korset-a i nekih previše krutih pojaseva, spadaju slučajevi poremećaja funkcije karličnog dna poput urinarne inkontinencije (ne mogućnost kontrolisanja urina), zatim prolaps uterusa ili prolaps anusa i bilo koja vrsta hernije. Sve ove situacije su znak da postoji loša regulacija intra abdominalnog pritiska i stiskanjem korzetom ili pojasom će samo još više povećati pritisak na strukture koje su počele da popuštaju.

U one malo blaže negativne efekte nošenja korzet-a ili previše jakog pojasa spada narušavanje normalne mehanike disanja i stabilizacije trupa. Za zdrav i funkcionalan “core” (zdjelično dno, duboki mišići trbuha i duboki mišići leđa) , potrebno je da se svi mišići kreću kroz puni opseg kretanja ( pojas ih drži fiksnim u samo jednom položaju) i da se uključuju po potrebi, refleksivno da odgovaraju na određeni podražaj ( a ne da se stalno drže stisnutim). Zapravo korištenjem pojasa se postiže upravo suprotan efekt od sprečavanja bolnih leđa. Nošenjem pojasa se mišići ” uspavaju” i atrofiraju, stvarajući na taj način još veći problem kod sindroma bolnih leđa.

 

 

 


Preuzeto sa: grudnjacianita.rs


← Prethodni tekst   /   Naredni tekst →



Komentari

Nema komentara.

Dodajte komentar