Prednosti i mane autonomnih vozila

 

Prednosti i mane autonomnih vozila

 

Neko ko ne prati tehnologiju biće možda zatečen kada čuje da je u nekim zemljama uveliko u upotrebi autopilot u vozilima odnosno autonomna vozila.

Najviše je u tome napredovao, a ko drugi, nego Ilon Mask i njegova kompanija Tesla motors. U svojim intervjuima on tvrdi da je ostalo da se reše još neke sitnice i da će za 5 do 10 godina autonomna vozila (AV) biti realnost.

Tehnologija bez vozača uglavnom se sastoji od kamera, senzora i softverskih sistema veštačke intelegencije (AI) koji efikasno i brzo percipiraju uslove na putu, vremenske prilike i celokupno okruženje. Loša vidljivost, prepreke na putu, “mrtve tačke” više nisu problem.

Nije ni toliko skupo, u zavisnosti od paketa, autopilot se nudi po ceni od 2000 do 5000 američkih dolara (ovde samo da napomenemo da je ova cena za Tesline električne modele koji su izuzetno skupi - iznad 100 000 dolara).

U ovom tekstu nećemo se baviti tehnološkim detaljima, dosta toga se čuva u tajnosti, nego ćemo pogledati argumente za i protiv autonomnih vozila.

 

autonomna vozila

 

Prednosti autonomnih vozila

 

Nema ometanja vozača

Kada vozimo na nas utiču razne stvari iz naše okoline, razgovor sa saputnicima, radio, dosada, bilbordi na putu, ulično osvetljenje, buka i slično.

U toku dugih vožnji a posebno noću, čovek se umori, prispava mu se, pa i zaspi.  A to može da dovede do fatalnih posledica.

 

Automobil pristupačan svima


Ljudi koji se suočavaju sa poteškoćama u vožnji, kao što su stari ljudi, i osobe sa invaliditetom i raznim ograničenjima takođe će imati priliku da iskuse slobodu samostalnog putovanja automobilom.

Pored toga, eliminisaće se potreba za vozačkom dozvolom i polaganjem vozačkih ispita.

 

Bolje poštovanje saobraćajnih pravila


I najsavesniji vozači ponekad prekrše ili zaobiđu poneko saobraćajno pravilo. Autopilotu to ne može da se desi, on je programiran da poštuje sva, pa i najbeznačajnija pravila. On neće da razgovara na mobilni dok vozi, neće nepropisno da se parkira, neće juriti žuto svetlo  na semaforu, neće preticati preko pune linije, i slično.

 

Autopilot ne pije


Dosta saobraćajnih nesreća se desi usled dejstva alkohola, droga i drugih supstanci na vozača. Alkohol uspori reflekse, zamuti svest, utiče na to da vozač donese pogrešne odluke. Veštačkoj intelegenciji to ne može da se desi.

 

Prijatna vožnja


Samostalna vožnja posebno na dužim putovanjima može da se podesi da bude veoma prijatna, bez cimanja, naglih ubrzanja i kočenja, lošeg hvatanja krivina, itd. Ovo važi i za noćne vožnje kada je pažnja i refleksi čoveka smanjena.

Ovim načinom vožnje štedi se gorivo, gume i kočnice.

Kada AV tehnologija zaživi biće moguće da se poveća maksimalno dozvoljena brzina na autoputevima, što će skratiti putovanja.

 

Bolje upravljanje saobraćajem


Vizionari idu korak dalje pa već planiraju bolje upravljanje saobraćajem posebno u velikim i pregusto naseljenim gradovima. Softver za samovozeće automobile može centralno da se ažurira tako da se izbegnu uska grla u špicevima, ukoliko se desi neka nesreća ili slično.

 

Manevrisanje i parkiranje


Auto opremljen ovom tehnologijom lakše izvodi složene poteze parkiranja. Već sada je razvijena opcija da vozač izađe iz auta a da se on sam parkira.

 

Ekološke koristi


Autopilot može da se podesi tako da auto troši manje goriva. Nema nepotrebnog dodavanja i oduzimanje  gasa, vožnja je ujedenačena, a efikasnija i manja potrošnja znači i manja emisija CO2 i manji negativni uticaj na životnu sredinu.

 

Nedostaci autonomnih vozila

 

Gubitak posla


Kao i uvođenje svake nove tehnologije neka radna mesta biće izgubljena. Profesionalni vozači kamiona i autobusa, taksisti, autoškole i ostale profesije povezane sa držanjem volana moraće da se prekvalifikuju.

Automobili bez vozača isključuju ljude iz saobraćaja. Oni time gube svoje iskustvo i veštine za vožnju i biće ograničeni ako treba ponovo da voze.


Prevelika zavisnost od tehnologije


Za neke prednost ali za druge zavisnost od tehnologije može da bude i mana.

Tehnologija ipak nije svemoguća i nepogrešiva. Čak i manja neispravnost, samo manja greška može da  prouzrokuje ogroman kvar i veliku nesreću.

Autonomni automobili ili autonomna vozila su poznati po tome što imaju problema sa navigacijom oko pešaka zato što ne razumeju čovekove namere. Autopiloti ne mogu da preslikaju ljudsko ponašanje kao što su pregovaranje u gustom saobraćaju, razumevanje signala rukom ili licem i druge uobičajene prakse vožnje na koje su ljudi navikli.

AV ne mogu da improvizuju i reše situaciju u trenutku, nego prate pravila koja su im zapisana u njihovom softveru. To ponekad usporava njihovu reakciju što može da bude fatalno.

Prave se napori da se ovoj problem reši, za početak će možda putevi gde voze autonomna vozila morati da budu odvojena od ostalih učesnika saobraćaja, što ograničava i poskupljuje njihovu upotrebu.

 

Privatnost i bezbednost


Tehnologija bez vozača u velikoj meri zavisi od prikupljanja podataka zasnovanih na lokaciji i drugih osetljivih informacija koje ulaze u sferu privanosti učesnika u saobraćaju.

Osim toga postoji i bezbednosni hazard da hakeri neovlašćeno uđu u softver vozila i kontrolišu njegovo kretanje.


Mentalitet vozača


Ovo je možda najveća prepreka, posebno u nekim državama gde su ljudi uvereni da samo ljudi treba da voze auta i da nikakvi roboti to ne mogu i ne smeju da rade.

Ovakva mačo kultura ne priznaje nikakva tehnološka i naučna rešenja i dostignjuća i spremna je da se silom bori protiv “uljeza na putu”. Već je prijavljeno nekoliko incidenata gde se oštećuju AV vozila (mala digresija – zbog sličnog ponašanja Google je povukao i prestao da razvija svoje pamentne naočare).

 


Pravna i etička pitanja


Tehnologija bez vozača postavlja velika pitanja kada su u pitanju pravni i etički aspekti. Na primer, ako automobil bez vozača udari u drugi auto, ko će biti kriv? Da li je kriv proizvođač ili vlasnik?

Kako će se policija nositi sa vozilima bez vozača? Šta treba da rade u slučaju nesreće? Samo-vozeći automobili već su pokrenuli rasprave i pitanja o pravnoj, etičkoj i finansijskoj odgovornosti.

Sva pitanja moraju da se odgovore na globalnom nivou, da ista pravila i propisi važe u svakoj državi. U ovom trenutku na njih još uvek nije odgovoreno.  

 

Umesto zaključka

 

Ima još dosta problema da se reši u vezi autonomne vožnje, svaki dan se u medijima pojavi vest o kvaru ili nesreći koja je izazvana krivicom autonomnog vozila, a da se pritom ne pomene koliko je kilometara ono prošlo bez problema.

Rečeno je već da u razvoju AV vodi Tesla motors, ali ni drugi proizvođači ne sede skrštenih ruku, tako da je za očekivati da se problemi rešavaju jedan po jedan i da se autonomna vozila nađu na putevima veoma brzo.

Mi na Balkanu pomalo kaskamo za svetom, ali ovakvi izumi će vrlo brzo naći svoj put i kod nas.

Postavlja se pitanje da li smo mi spremni za tu revoluciju!

 


Autorski tekst: Nenad Savić


Komentari (4)

Srecko

Naucio sam da sve u zivotu drzim pod svojom kontrolom pa i vozilo.Nemam nista protiv novih tehnologija ali dok je volan u mojim rukama znam da od mene zavisi koliko sam bezbedan.

(Dobar) 0
(Slab) 0
11-Oct-20 18:19:27 PM



Nenad

Skoro svaki dan u medijama izađe vest da su autonomna vozila izazvali neki incident ili napravili sudar. Još ta tehnologija nije razvijena. Ko zna možda će i da se razvije, ali neće to tako brzo, po mom laičkom skromnom mišljenju. Mene najviše plaši mogućnost da provale u sistem i preuzmamnje kontrole nad vozilom . Zamislite situaciju da neko vozi umesto vas, pa makar i šale radi

(Dobar) 0
(Slab) 0
05-Oct-20 12:34:56 PM



Crvenkapica

Volim ja naš blesavi Balkan koji kaska za svetom i ne voli ni automatike, a kamo li vozila sa autopilotom. Ništa mi se to ne sviđa. Čini mi se da idemo ka totalnom zatupljivanju. Sve je više stvari koje se prave za one koji malo sporije razmišljaju. Pogledajte samo tehniku, pametne telefone i kompjutere, one osnovne stvari koje koristimo svi se stalno "poboljšavaju" a u stvari sve se pravi za oni koji su "juče" počeli da koriste te aparate, a nas koji ih koristimo godinama i decenijama, "ko šiša". Sve izgleda kao da prethodne verzije nisu ni postojale, kao da sve postoji od juče. Volim svoj auto sa ručnim menjačem, volim da vozim i ne bih volela da me vozi autopilot. Ako sam već rešila da sednem za volan, prihvatam i odgovornost za svoje ponašanje u saobraćaju. Ali, svet ne ide unazad, tako da će i do nas stići sve to, samo ne tako skoro. Jedino što mi se zaista sviđa u celoj toj priči su ekološke koristi.

(Dobar) +1
(Slab) 0
01-Oct-20 17:13:31 PM



angie

Posto priznajem da nisam bas neki vozac, meni bi ova tehnologija sasvim dobro dosla. Nemam nista protiv autonomnih vozila, jedino me brine to pitanje - sta ako dodje do greske u softveru? Mada, sa druge strane kvarovi su uvek moguci bez obzira koji je auto u pitanju...

(Dobar) +2
(Slab) 0
01-Oct-20 11:43:08 AM



Dodajte komentar