Da li znate šta je brend strateg i kako može pomoći vašem poslovanju?
Poslovno okruženje se poslednjih par decenija izuzetno brzo menja. Od dolaska novih konkurentskih firmi, preko promene uslova na tržištu i rasta uticaja tehnologije, pa sve do promene u razmišljanju i zahtevima potencijalnih potrošača. Mnogo toga firme koje nude proizvode ili pružaju usluge ne mogu lako da isprate na današnjem tržištu. Upravo zbog toga, sve više se stavlja akcenat na ono što se može kotrolisati - poput razvoja brenda.
Strategije razvoja brenda nekada su bile svojstvene za Coca Cola-u, Nike, Adidas i druge velike i poznate kompanije. Međutim, sada je uobičajena praksa za gotovo svaku kompaniju koja želi da osvoji srce kupaca i uđe u njihovu podsvest, da se fokusira na razvoj i upravljanje sopstvenim brendom. I baš tu na scenu stupa brend strateg - stručnjak koji će vam pomoći da lakše izgradite prepoznatljiv brend.
Pre nego što se pozabavimo stručnjacima koji se bave izgradnjom i razvojem brenda i veštinama koje treba da poseduju, razmotrićemo šta je to u stvari brending strategija.
Nju možete zamisliti kao jedan poslovni plan. Dobra, odnosno jaka strategija razvoja brenda je pažljivo osmišljena i obuhvata sve aspekte tržišta, niše za koje je vezano vaše poslovanje, ponude proizvoda ili usluga, mišljenje kupaca, ali i studioznu analizu konkurencije. Ona se sastoji iz tri osnovne faze i to: planiranja, izgradnje i izvršenja.
Na primer, u marketingu se često koriste štampani reklamni materijali, a dobro osmišljen logo koji se štampa na tekstilu predstavlja tek jedan deo ove slagalice. Pre nego što se odlučite da odštampate vašu reklamnu poruku na majicama, duksevima, kačketima, torbama i drugim tekstilnim proizvodima, potrebno je napraviti dobar plan i osmisliti najlakše načine da približite vaš brend publici. Zatim se taj plan razrađuje i cilja kako i gde je najbolje reklamirati brend i tek onda se izvršava.
Dakle, tek nakon dobro osmišljenog plana izdvaja se budžet za marketing, u ovom slučaju za štampanje logotipa ili drugih prepoznatljivih simbola na odevnim predmetima. Priznaćete, zvuči dosta komplikovano… I jeste tako, pa zato mnogi odlučuju da pomoć potraže od - brend stratega.
Ako je plan razvoja vašeg poslovanja fokusiran na strategiju brendiranja, onda je sasvim logično da angažujete brend stratega, a to je stručna osoba koja radi na planiranju i izgradnji brenda. On je odgovoran za razvoj i negovanje brenda neke organizacije ili kompanije u svim internim i eksternim komunikacijama. Zato najpre osmišlja plan kako da brend koji zastupa bude predstavljen na način koji je dosledan, relevantan i autentičan.
Brend strateg mora da razume poslovanje kompanije za koju radi, da zna sve o proizvodu ili usluzi koju podiže i razume publiku, odnosno potencijalne kupce. Njegov krajnji cilj je da brend “ubaci” u podsvest potrošača i da kod njih izazove pozitivne emocije i misli. Ovo podjednako važi kako za proizvode široke potrošnje, poput pića, hrane, odeće visoke mode, tako i za pružanje usluga poput turističkih agencija, banaka, privatnih klinika i slično.
Brend strateg je svojstveni “čuvar vrednosti” jedne kompanije, pa shodno tome mora u isto vreme da bude istraživač, pripovedač, analitičar. Njegovo zanimanje nosi punu odgovornost i podrazumeva pažljivo praćenje svega što je vezano za strategiju, od analize konkurencije do pozicioniranja brenda na tržištu.
Profesionalac iz ove oblasti je ključna osoba - on drži brend na površini dok se poslovni i svet marketinga oko njega okreću, tonu i uzdižu.
U razvoju bilo koje kompanije suočavanje sa brojnim izazovima je neminovnost. Sve je hitno, dinamično a često i složeno, pa određivanje prioriteta kojima treba da se bavimo postaje sve teže. Dakle, kad dođe vreme za izgradnju sveobuhvatne strategije razvijanja brenda, odakle početi?
Mnoge kompanije pokušavaju da izgrade svoju strategiju brendiranja interno u okviru firme. To često čine uz pomoć ljudi koji za to nisu obučeni ili nemaju dovoljno iskustva u ovom poslu. Vaš brend je vaša “beba”, potiče iz vaše kompanije, tako da je u tom slučaju možda teško objektivno sagledati stvari, odnosno uvideti kako on izgleda u očima običnog kupca. Uvid u stanje u niši u kojoj želite da nastupite, ali i iskustva kupaca ukoliko je proizvod već na tržištu, mogu ponuditi različite perspektive i odgovore kako i na koji način da pozicionirate svoj brend.
Uspostavljanje partnerstva ili angažovanje stručnjaka koji se bavi razvijanjem strategije brenda može vam pomoći da odredite gde se trenutno nalazite, ili ako prvi put ulazite u “priču”, oni mogu identifikovati šanse i mogućnosti za razvoj. Ljudi koji se bave strategijom brendiranja će na osnovu svih gore navedenih parametara napraviti valjan plan kojeg se treba držati. Oni će pratiti implementaciju plana i vršiti eventualne korekcije u odnosu na zahteve tržišta.
Bez obzira da li angažujete profesionalca (što vam mi toplo preporučujemo iz više razloga) ili sami želite da vodite vaš brend, važno je da znate koje su to najbitnije veštine koje on poseduje. Od njegovih veština i umešnosti u mnogome zavisi da li će publika prepoznati brend odnosno u krajnjem slučaju da li će i koliko kompanija zaraditi. Dobro predstavljanje znači i dobru zaradu.
Brend strateg mora biti izuzetno kreativna osoba. Ili ako je u pitanju tim, u njemu mora biti bar par takvih ljudi. Pritom, moraju da imaju punu slobodu da razviju svoje zamisli. Kako bi podigli brend i kako bi on bio vidljiviji od konkurencije i duže ostao u podsvesti kupaca, oni koriste različite strategije a izazove posmatraju sa jedinstvene tačke gledišta.
Lideri moraju inspirisati ljude koji rade u timu. Oni svojim kolegama u timu omogućavaju i podstiču ih na kreativno razmišljanje. Istovremeno, oni se brinu da se strategija brendiranja ispravno razvija i daju smernice i pravila za rad.
Iako upravlja mnogim sitnim detaljima oko brenda, kao što su, na primer, boja i veličina loga, kanali za komunikaciju, načini analize, podaci koji se analiziraju i sl, strateg brenda takođe ima sposobnost da šire sagleda stvari.
Drugim rečima, on je u stanju da vidi više i dalje od ostalih. On udružuje brending strategiju sa poslovnom, glasno i jasno ukazuje na koji način treba da se komunicira sa publikom putem interneta, medija, drugih vrsta oglašavanja, ali i licem u lice.
Dobre komunikacione veštine su neophodne za veliki broj poslova kojima se ljudi danas bave. To je slučaj i ovde. Za brend stratega je ovo od posebne važnosti. On mora pre svega da bude vešt u internoj komunikaciji, posebno ako je lider tima.
Brendovi evoluiraju, odnosno menjaju se tokom vremena, bez obzira koliko bili jaki i stabilni. Zato stratezi moraju ljudima u timu ili nadređenima, da saopštavaju promene u strategiji brendiranja, bez obzira da li su one lepe ili ne. Jer naposletku, ukoliko su svi u timu upoznati sa promenama, to će umnogome olakšati posao koji rade pa će proizvod, odnosno brend bolje izgledati u očima publike.
Doslednost je apsolutno neophodna kada je u pitanju upravljanje imidžom neke kompanije, odnosno proizvoda. Sjajan brend je prepoznatljiv, nezaboravan i to u najvećem broju slučajeva baš zbog jasne i dosledne prezentacije ciljanoj publici. Dobri stratezi su uporni da usmere brend u dobrom pravcu. Na primer, velike i poznate svetske kompanije možda su menjale dizajn loga, ali gotovo nikada nisu menjale odnos boja na njemu. To ih čini prepoznatljivim, a korisnici bi ih izgubili iz vida ako bi se previše menjali.
Isto tako, veoma je važno da brend stratezi imaju smisla za dizajn i estetiku. Izbor boja, stil, ali i oblik prezentovanja brenda je od velikog značaja za postizanje uspeha. Zato profesionalci u ovom poslu tačno znaju šta je dobro a šta loše,odnosno šta nikako ne bi trebalo da se radi.
Dobar brend strateg razume potrebe potrošača bolje nego bilo ko drugi. Na osnovu analize različitih podataka koje dobija na više načina, on zna šta treba da ponudi publici i u kom obliku.
Osim odlične analize podataka, on često ima veliko znanje kada je u pitanju metoda anketiranja, kako bi rezultat koji dobije bio valjan. Tako iz anketa može da vidi zašto opada interesovanje za vaš brend ili da povuče paralelu između svesti o brendu i “direktnog” saobraćaja na web lokaciji. On takođe na osnovu podataka uz pomoć različitih alata ume da veoma dobro proceni konkurenciju.
Stratezi su jedinstvena vrsta ljudi koji su snažno orijentisani ka cilju. Sami postavljaju i traže odgovore na pitanja ali takođe imaju hrabrost i domišljatost da reše problem. Bilo da “kopaju” po podacima, sprovode ili procenjuju istraživanje, oni su spremni da “zasuču rukave” i idu do kraja. Oni se ne zadovoljavaju površnim i polovičnim odgovorima, već se trude da dođu do srži i suštine problema i traže način da ga najlakše reše.
Dok brendiranje ima za cilj pozicioniranje vašeg poslovanja, digitalna strategija određuje alate koji će vas tamo dovesti. Svaki profesionalni brend strateg će u svoj marketinški plan uključiti i digitalne strategije brendiranja kako bi proizvodi ili usluge koje predstavlja stalno bili u fokusu potrošača.
Digitalni strateški plan može uključivati segmente kao što su strategija rasta na Guglu koja je direktno vezana za SEO svakog web sajta, zatim analiza korisničkog iskustva na web stranici, marketing na društvenim medijima, email marketing i plaćeno oglašavanje.
Dovoljno je zaviriti u statistiku i sve će biti potpuno jasno. Iznećemo samo jedan podatak - više od 50% potrošača prati barem jedan od brendova na društvenim mrežama, a čak 26% njih prati od pet do devet brendova. Ovo dovoljno govori o tome koliko je internet marketing bitna kategorija u brendiranju. Zato se brend stratezi sve više oslanjaju na digitalno oglašavanje.
Sa veštinama koje dobri brend stratezi imaju, oni su više nego sposobni da se suoče sa izazovima i reše ih na najbolji mogući način. Oni su ti koji paze na vaš imidž i održavaju ga na površini u moru drugih brendova. Zato se ozbiljno posvetite strategiji bendiranja, ili još bolje - unajmite profesionalce da ovaj veoma važan deo vašeg poslovanja urade kako treba.