Interno linkovanje i šta o njemu moramo da znamo u 2022. godini?
Ukoliko se bavite SEO sigurno ste čuli za interno linkovanje. Interno linkovanje je način kojim možete vaš sajt učiniti čitljivijim, lakšim za navigaciju ali i interesantnijim mašinama za pretragu. Interni linkovi su naravno linkovi koji upućuju na stranice u okviru jednog sajta bez posete eksternim sajtovima.
Kao što već svi znamo, linkovi su veoma bitni za SEO čak i danas. Ipak, iako je većina fokusa upravo usmerena na eksterne dofollow ili nofollow linkove sa kvalitetnih sajtova, mnogi zaboravljaju da je adekvatna strategija internih linkova takođe jedan od ključnih faktora za sajt koji dobro funkcioniše i koji se lako pronalazi u stranicama rezultata pretrage (eng: SERP).
Šta moramo znati o internom linkovanju i kako to da iskoristimo kako bi u 2022. godini naša strategija internog linkovanja bila efikasnija i efektivnija, kako u SERP-u tako i kroz UX i UI trendove.
Kao što smo već rekli interni linkovi su linkovi koji vode sa jedne stranice na drugu u okviru jednog sajta. Postoji više tipova internih linkova u zavisnosti od toga koja je njihova svrha, uloga isl. Neki su relevantni za SEO, a neki za opštu navigaciju vaše stranice od strane vaših korisnika.
Hajde da nabrojimo osnovne tipove internih linkova:
Kao što samo ime kaže glavna navigacija sajta služi kako bi korisnici lakše mogli da se snalaze po nekom sajtu. Ona se uglavnom nalazi na vrhu svake stranice sajtu kako bi korisnik u svakom trenutku mogao da se vrati na glavnu stranu ili poseti neku drugu kategoriju/interes isl.
Ovakvi linkovi se obično koriste u blogovima i drugim sadržajima koji imaju poglavlja u okviru teksta. Ovakvi "sidro" linkovi upućuju na različita mesta u okviru iste stranice (na primer jedan tekst o dijetetskim suplementima za bol u kolenu)
Ovi linkovi upućuju na neku drugu temu na vašem sajtu koja je relevantna za sadržaj koji trenutno čitate. Na primer, ukoliko čitate tekst o indijskom tamjanu kao leku, kontekstualni link može biti drugi tekst o tamjanu kao leku protiv bola u kolenu.
Footer linkovi se obično nalaze u dnu stranice na vašem sajtu (kao i linkovi za glavnu navigaciju oni se često mogu naći na svakoj stranici na sajtu) i sadrže informacije kao što su impressum firme, FAQ, kontakt informacije i slično.
Da, znamo da se većina ljudi fokusira isključivo na eksterne linkove ali za pravilnu i pametnu SEO strategiju koju će mašine za pretragu nagraditi neophodno je kreirati i dobru politiku internog linkovanja.
Par razloga zašto je interno linkovanje veoma bitno za SEO:
Pravilna politika internog linkovanja gde manje bitni tekstovi i sadržaji o nekoj temi upućuju na jače (zamislite paukovu mrežu gde niti kao strelice upućuju na najbitnijim segmentima) kreirajući hijerarhiju sadržaja o nekoj temi je krucialna za pravilno razumevanje sadržaja od strane mašina.
Na ovaj način vi efektivno signalizirate mašinama za pretragu hijerarhijsku strukturu vašeg sadržaja što olakšava indeksiranje, crawl/recrawl ali i na kraju najbitnije - poziciju vašeg sajta u SERP-u.
Ovo je prilično jednostavno - niko ne voli nepristupačan sajt. Ako vaš sajt nema navigaciju, ništa se ne vidi, ne mogu se naći kontakt informacije isl, možete očekivati da će posetilac brzo preći negde drugde.
Vezano za prvu stavku, interno linkovanje takođe može pojačati i autoritet stranica na vašem sajtu. Kada jedan bitan sadržaj linkuje ka drugom sadržaju u okviru vašeg sajta to može dovesti do prenosa autoriteta linkujuće stranice, a time i do poboljšavanje njene pozicije u SERP.
Ovo su samo neke od prednosti i koristi internog linkovanja ... naravno njih ima još mnogo više. Ukoliko vas prednosti internog linkovanja dodatno zanimaju pogledajte i sledeću bazu podataka o internom linkovanju.
Pre nego što uđemo u objašenjeje kako se radi interno linkovanje treba da napomenemo par stvari koje treba imati na umu.
Ukoliko planirate da kreirate veliku količinu sadržaja o nekoj temi neophodno je da planirate i kako će svi ti sadržaji ukazivati jedni ka drugima. Istraživanje ključnih reči, analiza podataka iz search console i analitike su neophodni kako bi efektivno kreirali hijerarhiju između sadržaja.
Za sve ovo je neophodna i doza planiranja - u suprotnom možete da doći u situaciju da imate stotine sadržaja na datu temu i da nemate ideju o tome kako oni hijerarhijski linkuju jedni ka drugim.
Odnosno, bez linkova koji idu "tamo i nazad". Šta to znači?
Ukoliko jedna stranica linkuje ka drugoj a ta druga nazad ka prvoj to šalje zbunjujuć signal mašinama za pretragu.
Kako bi adekvatno odradili ovakve linkove neophodno je da mašinama date do znanja kroz URL adrese i ostale informacije da je u pitanju nekakva baza znanja koja linkuje napred i nazad ka relevantnim sadržajima a ne nekakvi tekstovi ili drugi marketing sadržaji koji linkuju back & forth.
Ako ste pažljivo čitali, možda ste na kraju prošlog naslova primetili termin "baza znanja". Baza znanja ili na engleskom popularno silo (eng: silos) predstavlja nezavistan sistem internog linkovanja unutar vašeg sajta koji može imati značajan potencijal za SEO a samim tim i za SERP.
Kako bi efektivno kreirali SEO baze znanja internim linkovanjem možete raditi dve stvari:
Na primeru to može izgledati otprilike ovako:
pro100zdravo.com
pro100zdravo.com/dijetetski-suplementi
pro100zdravo.com/dijetetski-suplementi/protiv-raka
pro100zdravo.com/dijetetski-suplementi/kako-izabrati-pravi-suplement
Kao što možemo da vidimo kroz URL adrese, od osnovne teme "dijetetskih suplemenata" baza znanja prelazi na specifične tematike kancera, pravog suplementa isl. Unutar svake od ovih stavki u bazi znanja nalaze se relevantne informacije za datu temu.
Kao što je već bilo napomenuto, kontekstualnim linkovima u relevantnim sadržajima posetioci se upućuju na druge relevantne stranice kako bi se dodatno informisali o tematici koja ih interesuje. Naravno, ovo zvuči jednostavno na papiru, ali u praksi je neophodno pažljivo planiranje ali i plasiranje stvarno relevantnih sadržaja kako bi vaša baza znanja bila potpuna.
Kako se spremiti za 2022. godinu i unaprediti vašu strategiju internog linkovanja - odgovor je jednostavan - POČNITE ODMAH!
Interno linkovanje traži vreme, ali i razumevanje vaše politike internog linkovanja. Upravo iz ovih razloga je najbolja preporuka da počnete odmah i da krenete da pratite kako vaše stranice interaguju jedne sa drugim.
Bas ste lepo objasnili, uvek sam se pitala cemu sluze ti razni linkovi.
Interno linkovanje je za mene oduvek bilo veoma važno. Uz kvalitetne, strateški postavljene interne linkove, posetioci će ostati duže na vašem sajtu, što je veoma bitno kako za konkretnu prodaju, tako i za SEO. Ali, očigledno, o svemu treba dobro razmisliti, da bi interno linkovanje imalo smisla. I ne treba preterivati sa ubacivanjem previše linkova, jer Google to ne voli. E sad, ako je tekst duži, to i nije tako strašno, ali svakako, ne smeju da budu previše blizu.
Lep tekst, ali postavlja se pitanje: Koliko tih interneih linkova je dovoljno? Kada ih je premalo a kada previše, da li to može da se kvantifikuje?