Kako dijeta utiče na kosu?

 

Kako dijeta utiče na kosu?

 

Gubitak kose i perut su među najproblematičnijim problemima kose i kože glave, definitivno. Možda ste mislili da samo neki spoljašnji faktori, kao na primer proizvodi i tretmani za kosu, mogu da utiču na pojavu ovoga - međutim, ishrana je takođe veoma važna i ne sme se zanemariti kada je u pitanju zdravlje kose. Možda niste ni razmišljali o tome, ali vaš način ishrane, da ne kažem dijeta, itekako utiče na vašu kosu, a efekti mogu biti raznorazni. 

Ne zaboravite da se kosa sastoji od proteina keratina. To znači da su joj potrebni proteini kako bi bila jaka i zdrava. Zbog toga što zdravlje kose potiče najpre iznutra, to znači da  šamponi i drugi preparati obogaćeni proteinima ili drugim hranljivim sastojcima ne mogu da utiču (toliko) na rast kose i ne učine je zdravijom kao pravilna ishrana.

Vaša kosa se sastoji od drugih najbrže rastućih ćelija u vašem telu - intestinalne ćelije su prve. Pored toga, imate oko 120.000 dlaka koje rastu na vašem skalpu u bilo kom trenutku, a sve to treba da bude podržano, na neki način (pre svega preko ishrane). Međutim, ono što je možda najizazovniji deo održavanja rasta kose je ovo: kosa nije vitalni organ ili tkivo, a to znači da vaše telo nikada neće dati prioritet prehrambenim potrebama kose. Zbog svoje potrošne prirode, nutritivni disbalans će se često pojavljivati prvo u obliku prekomernog gubitka kose. 

Problemi sa kosom i skalpom mogu nastati ili zbog nedostatka ili viška nutrijenata u vašoj ishrani, a u nekim slučajevima sam način ishrane može biti uzrok gubitka kose. 

Zašto se javlja gubitak kose?

Nepravilna ishrana je samo jedan od uzroka gubitka kose. To može biti rezultat bolesti, hormonalne neravnoteže, nasleđa ili normalnog genetskog odgovora na testosteron, muški polni hormon. Zdrav skalp ima od 80.000 do 150.000 dlaka, od kojih svaka prolazi kroz tri faze rasta, nezavisno od ostalih. U svakom trenutku 90% dlaka je u fazi rasta (anagena faza), koja traje od 1 do 5 godina. Rast prati faza odmora (telogena faza); koja se završava nakon nekoliko meseci, nakon čega se kosa odbacuje (katagena faza) da bi se omogućio novi rast. Dnevni gubitak od 50 do 200 dlaka je normalan deo ovog ciklusa i obično ne mora da vas zabrinjava.

Iako je ćelavost posredovana hormonskim faktorima, ona teži da bude prisutna u porodicama, šta znači da vaš rizik od gubitka kose zavisi od toga da li su vaši bliski srodnici imali problema sa ovim. Abnormalni gubitak kose može biti izazvan poremećajima metabolizma (uključujući dijabetes, bolesti štitne žlezde i vrlo rigorozne dijete); oštećenje kose izazvano grubim tretmanima; stres izazvan bolešću; hormonalne promene u trudnoći; medicinski tretman, uključujući hemoterapiju za rak; i veoma teški poremećaji skalpa.

Dijeta i kosa

Zanimljivo, ali ono što mnogi ljudi smatraju da je „zdrava ishrana“ često ne uključuje sve elemente potrebne za optimalan rast, zdravlje i izgled kose. Ovo uključuje dijete koje se sastoje uglavnom od voća, povrća i salata, uz minimalne količine proteina i kalorija. Ili, na drugom kraju spektra, dijete koje su bogate proteinima i mastima, sa malo ili bez ugljenih hidrata  (tj. Atkinsova dijeta). Vašim ćelijama za kosu, kao i ćelijama u vašem telu, potrebna je ravnoteža proteina, složenih ugljenih hidrata, gvožđa, vitamina i minerala da funkcionišu u svom najboljem izdanju.

Kao što smo pomenuli, vrlo rigorozne i niskokalorične dijete su pravi šok za organizam i mogu dovesti do ozbiljnih zdravstvenih posledica, uključujući i gubitak kose. Ukoliko to nije bukvalno gubitak kose, onda je svakako neki problem sa kosom ili kosa jednostavno postaje lomljiva, suva, oštećena, ispucala, bez sjaja i dr.

Zato, između ostalog, nije dobro držati rigorozne dijete koje vrlo ograničavaju opseg namirnica koje se jedu ili koje su veoma niske u kalorijama. 
Sigurno ste čuli koliko se priča o popularnim brzim ili detoks dijetama koje se drže po nekoliko dana, gde se maltene ništa ne jede ili vrlo mali broj namirnica. Ove dijete nisu dobre, po zdravlje uopšteno, a ni po vašu kosu. Kada se organizam lišava svih neophodnih hranljivih sastojaka, kroz ‘’izgladnjivanje’’ i drastično smanjenje unosa kalorija i različitih namirnica - javljaju se neželjeni efekti poput gubitka kose i oštećenja kose.

Zato je pravilna, zdrava i izbalansirana ishrana pravi put do dobrog zdravlja, a samim tim i do boljeg zdravlja kose. Jer kosa nije ništa drugo do deo vašeg organizma, zato je morate hraniti, da bi bila zdrava i jaka. Ako je ‘’napadate’’ kojekakvim dijetama, od kojih mnoge nisu ni odobrene niti istraživane od strane stručnjaka, rizikujete puno.

Takođe, primećeno je da preterani unos vitamina A ili nedostatak gvožđa, biotina, cinka ili proteina mogu da dovedu do gubitka kose. Takvi nedostaci su retki, mada prekomerni unos sirovih belanaca može dovesti do smanjenja količine biotina. Tako da dijeta sa jajima (i to sirovim) nije baš najbolje rešenje. To se zapravo odnosi na svaku onu dijetu koja je bazirana na pojačanom unosu jedne namirnice, pri čemu se druge važne namirnice izostavljaju i tako se izaziva nedostatak vitalnih vitamina i minerala, prisutnih u tim drugim namirnicama, što dovodi do gubitka kose. Pored toga, kao što smo videli, ni preteran unos neke namirnice nije uvek dobar za kosu (kao ni za zdravlje), kao što je u slučaju pojačanog unosa vitamina A. Tako da, pored pravilne kombinacije namirnica u ishrani, veoma je važna i količina ovih namirnica. 

Dijete koje ograničavaju unos proteina su takođe loš izbor za zdravlje vaše kose (i zdravlje uopšte). Kosa se sastoji od proteina i zato ishrana mora da bude bogata istim. Zato, recimo, proteinska dijeta podstiče rast i jačinu kose. To isto važi i za dijete koje naglašavaju unos proteina, poput keto dijete i Atkinsove dijete. Ove dijete su generalno bazirane na tome da se smanji unos ugljenih hidrata, a da se pojača unos zdravih proteina i masti. Primećeno je da ovakve dijete utiču pozitivno na zdravlje kose. Isto važi i za hrono ishranu, koja takođe više spada u dugoročni, stalni način ishrane nego u klasičnu dijetu.

Vegetarijanska ili veganska ishrana je sve popularnija i smatra se zdravim modelom ishrane, ali je njen najveći nedostatak što vas upravo lišava neophodnih proteina (ali i nekih važnih vitamina, pre svega vitamina B12), budući da se ne konzumiraju proizvodi životinjskog porekla, poput mesa, jaja i mlečnih proizvoda. Ove grupe namirnica su najbogatije proteinima i zato je jasno da je ovo prilično rigorozna dijeta. Tačno je da se proteini mogu naći u određenoj biljnoj hrani (soja, mahunarke poput pasulja i dr.), ali i dalje postoje oprečna mišljenja u naučnom svetu na temu ovakvog načina ishrane.

Možemo reći da ishrana zapravo treba da bude zdrava, izbalansirana i da uključuje sve grupe namirnica (u adekvatnim količinama) kako bi naše zdravlje, kao i zdravlje kose, bilo na zadovoljavajućem nivou.

Gubitak kose usled nepravilne ishrane se uskoro obnavlja kada se ishrana vrati u normalu. 

Hranljive materije koje doprinose zdravlju kose i skalpa uključuju niacin, biotin, cink i vitamine A, B6 i C. 

Raznovrsna ishrana zasnovana na osnovnim grupama namirnica treba da obezbedi obimne količine ovih hranljivih materija, iako određene namirnice mogu da izazovu probleme. U nekim slučajevima, perut se može poboljšati kada se uklone određene namirnice (vrele tečnosti, jako začinjena hrana i alkohol).

Šta jesti za zdravu i jaku kosu? 

Esencijalne masne kiseline, posebno omega-3 masti, igraju ključnu ulogu u zdravlju vaše kože, kose i noktiju. Treba da jedete neke od ovih namirnica, koje su bogate omega-3 masnim kiselinama, svaki dan:

  • Losos, tuna, skuša i druge masne ribe
  • Laneno ulje
  • Orasi i bademi.


Vitamini B6, B12 i folna kiselina su takođe veoma važni za vašu kosu. Vegetarijanci i vegani ih često ne dobijaju dovoljno. To znači da veganska ishrana može itekako da ošteti vašu kosu, ukoliko pažljivo ne kombinujete namirnice i ne koristite neophodne suplemente.

Hrana sa vitaminom B6 uključuje banane, krompir (i beli i sladak) i spanać. Glavni izvori vitamina B12 su meso, iznutrice, riba i mlečni proizvodi.

Možete dobiti folnu kiselinu ako jedete puno svežeg voća i povrća, posebno citrusnog voća i paradajza. Integralne žitarice, pasulj i sočivo takođe imaju ovaj vitamin.

Proteini su definitivno kritični za održavanje zdrave kose, ali mnogi ljudi ih ne dobijaju dovoljno. Posnije meso kao što su riba i piletina, jaja i proizvodi od soje su dobri izvori proteina. Jedite po jednu proteinsku porciju svaki dan.

Zbog toga što minerali u tragovima kao što su gvožđe, magnezijum, cink i biotin utiču i na kosu, dobro je uzimati multivitaminske suplemente.

Za zdravlje kose i skalpa, preporučuje se unos sledećih namirnica:

  • Voće i povrće
  • Integralne žitarice
  • Posnije meso, riba i iznutrice
  • Mlečni proizvodi bez masti.


Ne treba biti preterano stručan da bi se doneo zaključak da je zdrava ishrana zapravo osnov zdravlja, a samim tim i zdravlja kose. Danas će sve veći broj stručnjaka reći da se klonite dijeta, a to je zaista jedna vrlo pametna stvar koju možete da uradite za svoje zdravlje, ali i za svoju kosu. 
 


Autorski tekst: SrbijaSpace.rs


Komentari (3)

Srecko

Dijeta utice na celi organizam tako i na kosu.



(Dobar) 0
(Slab) 0
31-Mar-19 13:30:56 PM



Nenad

Sve je do ishrane. Čak i opadanje kose.



(Dobar) +1
(Slab) 0
28-Mar-19 12:15:25 PM



Nada

Ima jedan provereni recept. Nije estetski ali je veeeeoma uspešan. Probušite kašiku da liči na viljušku (osim kada jedete supe i čorbe i kuvana jela). Bićete prijatno iznenađeni uspešnošču ove metode i divnom frizurom.



(Dobar) +5
(Slab) 0
27-Mar-19 14:44:05 PM



Dodajte komentar