Spisak troškova prilikom polaganja za vozače B kategorije
Kada se čuje ukupna cena za polaganje vozačkog ispita, sigurno je da mnogima stane knedla u grlu. Taj osećaj dobro je poznat roditeljima. Još kada se tome pridodaju poskupljenja koja se nakon određenog vremena javljaju, gotovo po pravilu, i koja važe za sve auto-škole, čini se da troškovima nema kraja. Obično se obuci pristupa sa navršenih 18 godina, a zna se da je to period i drugih troškova: proslave pnoletstva, maturske proslave, upis na fakultet,i verovatno još toga.
Oni koji su polagali vozački ispit pre, recimo, 20 godina, rekli bi za ovu današnju proceduru u obuci da je komplikovana, predugo traje i da košta previše. S druge strane, kada su nastale promene u obuci za vozače, one su se uglavnom donosile da bi se poboljšala bezbednost u saobraćaju, odnosno da bi vozači bili spremniji i potkovaniji da voze u uslovima sve većeg saobraćaja. Tako danas obuka, za razliku od nekada, podrazumeva tri stavke:
Da bi kandidat krenuo sa obukom, pre svega je potrebno detaljno da se informiše o tome koliko je mu je novca potrebno od trenutka kada se upiše pa do dobijanja dozvole. Svaka auto škola cenovnik ima transparentno postavljen i na sajtu, gde se obično svi infromišu, ali najbolji i tačan uvid, bez nekih nejasnoća, dobija se kada kandidat dođe na upis. Mnogima znači da im auto škola da mogućnost da sve troškove podele u nekoliko mesečnih rata, kao i da nude opcije plaćanja karticom i čekovima, ali i da nude popuste za plaćanje u gotovini.
Prilikom upisivanja obuke za željenu kategoriju, plaća se pre svega teorijska obuka, koja je ujedno i prvi deo obuke koji se treba polagati. Ona se sastoji iz četrdeset časova, koji se uglavnom završe do mesec dana (ponekad i kraće), a košta otprilike 16000 dinara. Samo polaganje testa teorijskog znanja uključuje takse koje idu Ministarstvu unutrašnjih poslova, i isto je u svim auto-školama, odnosno iznosi 5500 dinara. Neophodno je uplatiti to kada se i prijavljuje sam ispit. Da bi se pristupilo praktičnoj obuci, koja ujedno i najviše košta, potreno je izvaditi i lekarsko uverenje. Auto škole uglavnom sarađuju sa privatnim domovima zdravlja gde se pregledi mogu obaviti po povoljnijim cenama. Uglavnom set tih zdravstvenih pregleda košta oko 2000 dinara.
Praktični deo obuke je najskuplji, ali pogodnost koji sve škole pružaju jeste plaćanje na rate, i to od dve do šest rata. To se omogućava putem čekova, kreditnim karticama određenih banaka kao i putem administrativne zabrane. Prilikom prijave polaganja praktičnog ispita plaća se kao i kod prijave na teorijski, a to je 5500 dinara.
I još jedan trošak koji se ne može zanemariti, jeste onaj koji se izdvaja za polaganje obuke iz prve pomoći, koja ide uporedo sa časovima vožnje, a mora se položiti pre izlaska na praktični deo ispita. Ta obuka košta 6000 dinara i odmah se plaća. Kada se uspešno položi ispit, troškovi za izdavanje dozvole tek dolaze. Ali i za kupovinu automobila...