Šta motiviše posetioce da se zadrže na sajtu estetika ili funkcionalnost?
Zavodljivi, raznobojni i uzbudljivi sajt nam privuče pažnju na prvi pogled. Nakon prvog susreta sa sajtom, gde estetika zauzima glavno mesto, na snagu stupa funkcionalnost. Funkcionalnost i estetiku, pritom, ne smemo posmatrati kao zasebne fenomene.
Jedino se njihovom simbiozom (kao i ostalim uticajima o kojima ćemo pisati) može postići produkt koji je uspešan, i jednako vredan korisnicima sajta kao i preduzetnicima. Estetika je istovremeno i promenljiv fenomen - nešto što je danas u trendu, sutra će možda biti prevaziđeno ili zastarelo. Iz tog razloga bi trebalo težiti organizaciji sajta bezvremenskog dizajna, sa preglednim segmentima kojima je lako rukovoditi i koje je jednostavno istraživati.
Ilustracije su nezaobilazni deo sadašnjice- svaka aplikacija ima svoju ilustraciju i logo, zatim boje koje je čine prepoznatljivom. Ilustracije su sastavni deo različitih tekstova, novinskih članaka i literature. Pored toga, sastavni su deo naše konverzacije - kada kucamo poruke, lakše nam je da sagovorniku pošaljemo emotikon slatke kuce koja spava, nego da hladno kažemo - laku noć!
Upravo iz tog razloga su ilustracije postale deo svakodnevnice i naše podsvesti.
Poželjno je na sajtu koristiti ilustracije za sitne ikonice, kao i ilustracije koje obogaćuju određenu fotografiju, pri čemu ne treba zaboraviti da sjajne fotografije i dalje imaju primat i najviše privlače pažnju posmatrača. Kombinacija fotografije i ilustracije (kolaž) je takođe jako poželjna, pošto predstavlja prikaz sa ličnim pečatom autora, pri čemu se u digitalni format unosi doza kreativnosti i individualnosti.
Odabir kvalitetnih fotografija je važan deo posla u dizajniranju sajta - ukoliko ste ograničeni budžetom, odlične besplatne fotografije za Vaš sajt možete pronaći na Pixabay sajtu.
Fotografije, ipak ne čine sajt, već ga kreativno dopunjuju. Tu na snagu stupa funkcionalnost.
U odnosu na oblasti ili kategorije, koje su prethodno promišljene tako da deluju logično, biraju se fotografije. Iz maločas navedenog možemo zaključiti da su fotografije nastavak (nezaobilazni, ali i dalje nastavak) funkcionalne mehanike sajta.
Ako se sajt koristi kao on-line prodavnica za dečju odeću, potrebno je naći fotografije dece u prijatnom, svetlom i razigranom okruženju. Fotografije odražavaju karakter brenda, sajta ili raspoloženja.
Ukoliko neko nije u mogućnosti da napravi autorske fotografije, sa, na primer, decom modelima koji nose unikatnu odeću, nije strašno - na fotografije dece sa interneta možete dodati logo kompanije, i tako pažnju korisnika sajta zaokupirati odličnim fotografijama, koje će ih inspirisati da pogledaju vašu prodavnicu, i možda nešto i kupe (u prodavnici će se upoznati sa pravim proizvodima sajta).
Ukoliko je sajt, na primer, strogo određen (prodaja jedinstvenih suplemenata, kao i odeće koja je unikatna i ne može se predstaviti fotografijama sa interneta) potrebno je uložiti novac u organizaciju fotografa i scenografije, kako bi proizvodi bili kvalitetno predstavljeni.
Dobra stvar je što se jednom napravljene fotografije mogu koristiti duži vremenski period, i na većem broju platformi osim samo na sajtu. Danas veliki broj fotografa radi freelance fotografisanje proizvoda sa ličnom opremom, i nisu skupi kao neki veliki studiji i marketinške agencije. Mogućnosti su velike, i zaista ostvarive.
Nakon ilustracija i fotografija, naglašavamo važnost boja, koje su svakako prisutne, samo je pitanje - kako ih primeniti na pravi način?
Ukoliko je logo kompanije plavo-siv, važno je potencirati na ovim bojama na celom sajtu. Uvodni deo je siv, te zatim centralni deo sajta (gde se možda nalazi prodavnica ili blog) može biti plave boje kako bi se postigla - Dinamika. Dinamika ostvarena pomoću boja pozitivno utiče na izgled sajta, dok istovremeno dopunjuje funkcionalnost, tako što pruža preglednost. Podela oblasti sajta pomoću boja je najlakši način da se važne stvari spoje, ili možda odvoje, kako bi korisniku bio olakšan pristup sadržaju.
Boje ne bi trebalo ograničiti samo na pozadinu sadržaja, ili kao ukras.
Svaka fotografija se može provući kroz suptilan filter, tako da, možda čak i podsvesno, odaje utisak da je sastavni deo brenda čiji je sajt. Korišćenjem boja se postiže efekat kompletnosti, koji je značajan, pošto besciljno mešanje boja, stilova i ukrasa deluje konfuzno i nedovršeno, što je velika greška.
Ipak, ne bi trebalo dizajnirati sajt u grču, koristeći se isključivo bojama brenda - ukoliko je sam brend kreativan, razigran i namenjen celoj porodici ili pak mlađoj populaciji, poželjna je sloboda u kreativnom izrazu i korišćenje više različitih boja. Ukoliko se nekoliko različitih boja koristi u dizajnu sajta, poželjno je da postoji određena skala.
Korisnik sajta pred sobom vidi mnoštvo boja koje deluju uzbudljivo. Kada počne da skroluje, boje postaju bleđe, i različiti sadržaji ih postepeno zamene. Od kompleksnog do jednostavnog je odličan princip za ukazivanje pažnje na određenu poruku ili ponudu (i drži pažnju).
Korisnik sajta skrolovanjem menja jednostavnu pozadinu, i postepeno se upoznaje sa sve većim brojem sadržaja, samim tim i boja. Na ovaj način se prvobitne poslovne ponude ili prodavnica sajta postepeno skrolovanjem zamene sa zabavnim sadržajima raznobojnog karaktera, čime se korisniku pruža dvostruki benefit - interesantni i uzbudljivi sadržaji, kao i proizvodi koje može kupiti za sebe ili svoju porodicu.
Kao što je napomenuto na samom početku ovog teksta, funkcionalnost i dizajn su sastavni delovi uspešnog sajta, ali smo ih u ovom tekstu podelili kako bismo lakše mogli da se upoznamo sa karakteristikama pomenutih pojmova.
Sigurno vam se desilo da kada kliknete na link nekog sajta - učitavanje traje večno. Ovo je tipičan primer sukoba estetike i funkcionalnosti. Mnoštvo sadržaja (pokretna video pozadina, video klipovi na samom sajtu, mnoštvo velikih fotografija i sadržaja koji nisu prilagođeni internetu) mogu delovati uzbudljivo i prijatno za oko, ali istovremeno i usporavaju učitavanje sajta. Ukoliko sajt izgleda perfektno, ali se sporo učitava, neophodno je uprostiti dizajn.
Veliki dizajneri kažu da je nekada neophodno ukinuti i najbolji deo dizajna - ukoliko će to doprineti boljoj funkcionalnosti. Sporo učitavanje će korisnika iznervirati, zbog čega će odustati od početnog klika, i ono što želi pronaći na drugom mestu - mestu koje je efikasnije i brže.
Na preglednost (kao što smo napomenuli ranije u tekstu) utiče organizacija oblika, boja, fotografija i samih elemenata sajta. Ali, svi maločas navedeni pojmovi su samo šminka kompleksnog i promišljenog mehanizma koji čini srž svakog sajta. Struktura sajta je sačinjena od organizacije sadržaja kao što su- naslovne fotografije (upoznavanje sa brendom), on line prodavnica, blog, linkovi za društvene mreže, dodatni sadržaji (publikacije, magazini i podkasti) i kontakt.
Poželjno je organizovati različite sadržaje jednog sajta tako da prate logiku korisnika, ili samog brenda.
UPOZNAVANJE-ISTRAŽIVANJE-KUPOVINA-ZABAVA-ZNANJE-KONTAKT
Mešanjem različitih sadržaja, ili nelogičan redosled sadržaja, u korisniku izaziva konfuziju i odbojnost. Odbojnost i nezainteresovanost najčešće (u životu, pa i na internetu) dolaze od nerazumevanja. Pored mešanja različitih sadržaja, važno je obratiti pažnju na BUTTONS, ili u našem jeziku tastere koji korisnika klikom vode na drugu stranicu. Tasteri bi trebalo biti vidljivi, sa jasno naznačenim oznakama poput SAZNAJ VIŠE, NOVO, KUPI, POGLEDAJ i slično.
Struktura sajta zavisi od karaktera brenda ili organizacije. Struktura objedinjuje različite elemente sajta u logičnu celinu, pri čemu celovitost u velikoj meri zavisi od odabranih boja, fotografija i ilustracija kojima se brend predstavlja na najbolji način. Funkcionalnost i estetika su pojmovi koji se ne mogu posmatrati odvojeno, upravo iz razloga što se međusobno dopunjuju.
Pažnju korisnika isprva privuče izgled naslovne strane koja je važna pošto je prva stvar koju vidimo kada kliknemo na link. Ipak, iako atraktivna i lepa, naslovna strana nije dovoljna kako bi se korisnik zadržao - skrolovanjem kroz sajt pažnju korisniku privlače različiti sadržaji poput učenja, zabave i kupovine. Organizacija sadržaja tako da čini logičnu celinu kojom je lako upravljati i koja je pregledna je način da se korisnik sajta na istom zadrži, i istovremeno nešto kupi, pogleda ili iščita.
Prvo što privlači je svakako estetika, funkcionalnost dolazi na drugom mestu. MOže sajt da je super funkcionalan i edukativan, ali ako je "ružan" neće privući mnogo psoetioca. Isto važi i obratno, ako je nešto lepo ali sporo se učituje, pun je bugova i sl. onda slaba vajda od lepote. Isto kao i u ostalim životnim stvarima zar ne?
Mislim da je sve to zajedno izuzetno važno i neodvojivo. Ali ono da, ako sajt nije funkcionalan i ako se ne otvara brzo, najviše tera posetioce, kojima posle toga ne padne na pamet da se ponovo vrate, ipak ima primat u odnosu na ostalo. Zato bih to ipak istakla kao najbitnije, mada je definitivno, sve važno. I estetika, i zanimljiv sadržaj i funkcionalnost.
Jedno i drugo.
Kada odem na neki sajt najvaznija mi je brzina ucitavanja, zatim preglednost i boje. Sve dodatno je plus. Naravno i lepe slike su veoma vazne, to privuce paznju odmah.