Uticaj Internet medija i posebno komentara na formiranje mišljenja

 

Uticaj Internet medija i posebno komentara na formiranje mišljenja

 

Šta su Internet mediji?


U 2020. godini verovatno većina nas ne može ni da zamisli život bez interneta, online komunikacije ili online kupovine. Internet je od opskurne zabave za entuzijaste, dokone i rane prihvatioce postao apsolutno mainstream.

Skoro da više nema osobe koja barem za neki aspekt svog života ne koristi internet.

Generacija Z je "rođena sa telefonom u ruci" i novine, tv i ostali stari medijumi informisanja za njih skoro i ne postoje. Često se od mlađih generacija može čuti da oni TV uopšte i ne gledaju.
 

Kako internet mediji a posebno komentari na internetu uticu na javno mnjenje


U skladu sa svim ovim promenama i centri masovnih medija su izvršili prilagođavanje rada na internetu, kako bili što dostupniji.

Osim ove transformacije klasičnih masovnih medija u digitalni format, internet je izrodio i neke oblike medija jedinstvenih upravo samo za internet:

  • blogovi,
  • RSS feedovi,
  • podcasti
  • forumi
  • i naravno razni oblici mega-popularnih društvenih mreža.


Kako Internet mediji utiču na pojedinačno i kolektivno mišljenje?

 

U doba pre interneta diseminacija informacija kretala se predvidljivijim i nešto kontrolisanijim tokom. 

Danas, informacija na internetu ima svuda. Kada informacija dođe do javnosti ona se onda prenosi preko društvenih mreža. Na društvenim mrežama se onda informacije dalje prepričavaju, menjaju, "mimuju" i šire dalje.

Razlika internet medija u odnosu na klasične je i u tome što skoro svako može izneti svoje mišljenje o bilo kojoj temi kada god poželi. Socijalne mreže kao Twitter, Facebook isl. omogućavaju i osobama koje verovatno nikad ne bi imale glas u klasičnim medijima da svoje mišljenje izraze odnosno da daju komentar na online medijima. Međutim ono što je još bitnije je to što to mišljenje mogu da vide i drugi.

 

Zašto je Internet medijima stalo do vašeg mišljenja?
 

Verovatno su se neki od vas koji čitate ovaj tekst dosad zapitali - "a što bi uopšte internet medijima stalo do toga šta neko na internetu misli?".

Pa, ukoliko pogledamo recimo Twitter, čitava poenta ove društvene mreže je da ljudi mogu da iznose svoje mišljenje. U tom smislu se može reći da ova platforma ne bi ni postojala bez mišljenja njenih korisnika.

 

Kako veliki sajtovi - portali utiču na javno mnenje?

 

Pogotovo u manjim regijama i državama gde se medijski prostor lakše kontroliše velike mreže i par glavnih sajtova mogu skoro potpuno zadominirati internet medijskom scenom. U Srbiji se konkretno mogu naći primeri upravo ovakvoj raspodeli online medijskog prostora.

Velike mreže povezanih sajtova kao npr Midas mreža ili Adria content exchange prave velike konglomerate sajtova koji svi linkuju međusobno nazad jedni ka drugima unutar svoje mreže.

U ovakvoj monopolističkoj raspodeli online medijskog prostora, ne čudi što je američka ne-profitna organizacija Freedom House ocenila Srbiju kao zemlju sa limitiranom slobodom medija.

 

"Botovi"

 

Ko prati medijska dešavanja u Srbiji, sigurno je već došao u kontakt sa sada već često korišćenim terminom "bot". Ovaj sada već pežorativni termin označava uglavnom osobe koje ciljano komentarišu određene vesti na velikim internet portalima time usmeravaći diskusiju u željenim pravcima. Korišćenjem komentara, sistema pluseva i minusa ovi korisnici internet medija svojim plasiranim komentarima guraju stvarne komentare i mišljenja na niže minusima, dok u isto vreme nagrađuju svoje.

Naravno, "botovi" ne moraju biti samo politički.
 

Šta su komentari posetilaca na sajtu?
 

Često puštanje komentara odmah bez prethodne provere administratora može biti dobar način da neki mediji privuku stalne posetioce. Naknadnom moderacijom se mogu brisati nepoželjni komentari, mada ovaj pristup sa sobom nosi i veliki broj problema.

Komentari posetilaca na sajtu se naravno ne moraju ograničiti samo na internet medije, portale sa vestima i sl. Mnogi e-commerce sajtovi, forumi, i razni drugi profili sajtova svi omogućavaju komentarisanje na svojim stranicama.
 

Kako internet komentari posetilaca uticu na prodaju
 

Neki sajtovi kao npr. forumi u potpunosti zavise od komentara svojih korisnika. Drugi, kao npr. sajtovi za online prodaju omogućavaju svojim kupcima i korisnicima sajta komentarisanje kako bi mogli dobiti relevantne informacije o proizvodima ili uslugama.

Takođe, komentari nisu ništa manje bitni ni za malo klasičnije oblike internet medija - kao što su portali za vesti i sl.

Razlozi iz kojih internet medijima vaši komentari mogu biti bitni su mnogi, a neki od njih su sledeći:

1. Komentari mogu kreirati povratnike na sajt 

Mnogi online mediji upravo dopuštaju komentare zato što na taj način stimulišu posetioce na ponovnu posetu sajtu. Razlog je, naravno, prilično jednostavan - ljudi se često vraćaju da pročitaju svoj komentar i da vide da li ima odgovora na njihove komentare. Ovo je takođe poželjno od strane samog internet medija jer se na taj način povećava broj posetilaca na sajtu, oni se duže zadržavaju i Google će prepoznati ovakvo ponašanje posetilaca kao indikator kvaliteta sajta.

2. Omogućavanjem komentara na sajtu stvara se mogućnost kreiranja zajednice (community)

Omogućavanjem lakog i brzog komentarisanja na sajtu je često siguran način da sajt kreira pravu zajednicu korisnika. Pod zajednicom se ne misli na povremene posetioce koji nekako nađu sajt i komentarišu, već na stalne pratioce koji se svakodnevno vraćaju i komentarišu na sajtu.

 

U kojoj meri komentari posetilaca utiču na formiranje mišljenja Internet korisnika?
 

Uticaj komentara internet korisnika na nekom sajtu na formiranje mišljenja drugih posetilaca je danas dosta proučavano. Mnoge studije se bave isključivo proučavanjem delovanja komentara na formiranje javnog mišljenja.

Na primer, čak i ukoliko je neki članak na internetu napisan neutralno, internet komentari korisnika mogu u potpunosti promeniti ton teksta.

Još ekstremniji primer bi bile društvene mreže, gde komentari pratilaca i anonimnih korisnika mogu značajno uticati na ponašanje osoba na čijem se profilu komentariše.

 

Komentari na e-commerce platformama

 

Slično kao i na internet medijima komentari na online prodavnicama mogu značajno uticati na mišljenje posetilaca i potencijalnih kupaca o proizvodima. Često se dešava da kada potencijalni kupci nađu neki proizvod za koji bi možda bili zainteresovani, oni će prvo skočiti direktno na komentare, pritom ignorišući opis proizvoda. Skoro svi kupci su uvek zainteresovani da pročitaju iskustva kupaca na e-commerce plaftormama.

Tačni, istiniti i zanimljivi komentari će definitivno igrati značajnu ulogu u donošenju odluke o kupovini kod potencijalnog kupca. Naravno, administratori sajtova se često mogu odlučiti da postavljaju i određene "plasirane" komentare, bilo pozitivne ili negativne, kako bi pokrenuli diskusiju.

Izazivanje kognitivne disonance (mentalno stanje u kojoj osoba u isto vreme drži dva suočena mišljenja) kod posetilaca sajta oprečnim i nepotpunim informacijama može negativno uticati na vašu prodaju. Upravo kroz pametno plasirane komentare ili još bolje stvarne komentare zadovoljnih kupaca vi možete smanjiti tenziju kod potencijalnih kupaca i osigurati da će se oni ipak odlučiti za kupovinu.

Na primer, ukoliko se bavite prodajom dijetetskih suplemenata, kupac koji nije siguran da li je taj proizvod stvarno dobar za njega, ali mu se čini da je sajt verodostojan, može odlučiti da pogleda komentare. Ukoliko su komentari na vašem sajtu očigledno plasirani (tipa: odičan proizvod, super!), šansa je da će kupac postati još sumnjičaviji i da će se njegova kognitivna disonanca povećati.
 

Kako komentari na internet medijima uticu na poslovanje na online
 

Eventualno, još gora opcija bi bila da komentara uopšte i nema (0). Ovo je siguran signal potencijalnom kupcu da vaš proizvod niko ne kupuje, i da nikog i ne zanima.

Međutim, ukoliko su komentari na stranicama vaših proizvoda detaljni, po mogućstvu sa punim imenima kupaca kao i problemima od kojih oni pate, onda će potencijalni kupac mnogo lakše biti ubeđen u kupovinu proizvoda.

Najbolja moguća opcija je da vaš sajt stvarno ima aktivnu zajednicu zainteresovanih korisnika koji se često vraćaju na sajt i pomažu drugim korisnicima sa pitanjima. Na ovakav način potencijalni kupac će možda dobiti pravi odgovor od već postojećeg kupca čak i pre nego što ga vaši administratori vide.

 

Kako komentari mogu učiniti vaš sajt dominantnijim na Internetu?

 

Postoji više načina na koji komentari na vašem sajtu mogu učiniti da vaš sajt postane i bolje kotiran u rezultatima pretrage na Google (SERP). 

PRIMERI domaćih sajtova koji su uspeli da se odlično plasiraju na internetu uz pomoć komentara
 

1. B92

Svako ko prati internet vesti u Srbiji sigurno je barem par puta završio na b92 sajtu. Kvalitetnom politikom puštanja i odobravanja komentara sajt je stvorio aktivnu zajednicu komentatora koji se stalno svakog dana vraćaju da komentarišu, i tako godinama. O uticaju sajta dodatno govori i često plasiranje tzv. "botovskih" komentara na sajtu za različite teme. Uticajan i moćan sajt sa odličnim parametrima kod mašina za pretragu, čemu je u velikoj meri doprinela zajednica komentara na sajtu.

2. Kurir.rs

Iako Kurir.rs takođe obilato koristi i linkovanje sa velikog broja sajtova u mreži, ne može se poreći da na ovom sajtu postoji stvarna i aktivna zajednica komentara. Uz pomalo liberalniju moderaciju u odnosu na B92 (u nekim aspektima) ovaj sajt takođe ima aktivnu zajednicu komentatora koji značajno podižu rejting sajta kod mašina za pretragu. Takođe, mogućnost personalizacije profila (avatar, ime isl.) omogućava korisnicima veći stepen jedinstvenosti.

3. Ana.rs

Stari forum za sve ženske teme, preživeo je turbulentan period kada su većine foruma na internetu propale i kada su društvene mreže preuzele dominaciju. Iako sajt ima veoma detaljnu moderaciju, zajednica i dalje cveta i raste, upravo zato jer se moderacijom postiže visok stepen kvaliteta diskusije.

4. Espreso.rs

Još jedan sajt u mreži sa Kurirom ali sa malo drugačijim pristupom. Bombastičniji naslovi i ponekad mnogo veća sloboda komentarisanja. Ponekad se ustvari na neke teme puštaju svi mogući komentari, kako bi se još više ohrabilo komentarisanje, jer anonimnost na internetu često dozvoljava ljudima da kažu stvari koje nikad ne bi rekli inače. Na ovaj način se kreira relativno aktivna zajednica.

5. Logicno.com

Još jedan veoma zanimljiv sajt koji je uspeo da napravi veoma aktivnu zajednicu. Omogućavanjem puštanja svih komentara odmah bez prethodne moderacije administratora stvara slobodnu diskusiju. Logicno (hah), ovo privlači ljude da ostanu na sajtu jer mogu slobodno komentarisati na teme bez cezure. Moderatori brišu ekstremne komentare naknadno nakon puštanja.

6. Pro100healthy.rs

Online prodavnca proizvoda vezanih za zdravlje koja je takođe uspela da napravi aktivnu zajednicu komentara. Administratori odgovaraju na svako pitanje korisnika vezano za proizvode, što onda daje signal novim kupcima da i oni mogu postaviti pitanje i da će dobiti odgovor. Na ovaj način se ti kupci registruju i počinju i sami da odgovaraju na pitanja drugih korisnika kada steknu iskustvo sa proizvodima.
 

Komentari iz SEO ugla


SEO eksperti se slažu da za razliku od davnih dana pretraživača sadržaj kreiran od strane korisnika postaje sve bitniji mašinama za pretragu i da će oni sajtovi sa kvalitetnim UGC (User generated content) sadržajima definitivno biti primećeni od strane mašina.

Koji su to načini? Navešćemo neke od njih..

  1. Komentari poboljšavaju vreme zadržavanja posetilaca na vašim stranicama i prave ponovne posete (posetioci se vraćaju da bi videli odgovore na svoje komentare).
  2. Mašine za pretragu prepoznaju sajtove sa aktivnim zajednicama i živim komentarisanjem i nagrađuju ih. Šansa je da će vaš sajt biti mnogo bolje plasiran ukoliko ima aktivnu zajednicu komentatora u poređenju sa nekim drugim sajtom koji na svakom proizvodu ima 0 komentara.
  3. Google je u 2019. godini najavio promene što se tiče linkovanja sadržaja od strane samih korisnika na internetu. Atribut UGC u backlinkovima govori mašinama za pretragu da vaš sadržaj biva linkovan od strane korisnika i čitaoca sajtova. Ovo je pozitivan signal mašinama za pretragu koje mogu bolje nagraditi one sajtove koji imaju backlinkove generisane od strane samih korisnika interneta.

 

Zanima vas još nešto o internet komentarisanju? Podelite vaša razmišljanja kroz komentare!

 


Autorski tekst: Edmon Dantes


Komentari (3)

invazija

Jako zanimljivo, nisam znala da komentari imaju bas toliki uticaj. Kada procitam neki tekst naravno uvek pogledam komentar ispod, kao i npr kada gledam Youtube pa ispod svakog videa procitam komentare...Twitter volim da posetim takodje jer se tamo moze naci dosta slobodnih misljenja, mada nekad uhvatim sebe da preteram u vremenu koje provodim na drustvenim mrezama.

(Dobar) +1
(Slab) 0
05-Sep-20 12:51:48 PM



Šaban

Samo bih hteo da smanjim malo euforiju oko ove teme. Kada se internet pojavio bila je veliak nada da će on demokratizovati ne samo medijsko izveštavanje nego i celokupan život na planeti. Kao što znamo to se nije dogodilo. Zato što je Internet postao i sredstvo manipulacije. Tako je i sa komentarima. Komentari isto tako mogu postati sredstvo manipulisanja (preporučujem ovaj tekst o lažnim komentarima https://prva-strana.blogspot.com/2020/08/kako-prepoznati-istinit-i-realan.html). Velikim firmama i psoebno političkim partijama pa i državnim institucijama nije teško zaposliti nekoliko službenika koji će slati lažne komentare, i to sa različitih IP adresa. Tvrditi da su se ovi poratali koji su navedeni u tekstu probili zahvaljujđi komentarima je malo nategnuto. Nisu se oni probili zbog toga nego zbog nekih drugih stvari

(Dobar) +2
(Slab) 0
05-Sep-20 09:30:01 AM



Šaban

odgovorio/a: boki13

naravno da je vecina navedenih sajtova imala podrsku "sa strane". mada da li je to bitno kada se vidi da ljudi na tim sajtovima sada imaju pravu zajednicu?
(Dobar) +2
(Slab) 1
05-Sep 19:52:35

Dodajte komentar