Razlika između zimskih, univerzalnih i letnjih guma
Naš narod kaže šubara glavu čuva. Kada su u pitanju gume za automobile, to je u nekim slučajevima razlika između života i smrti. NIje slučajno i bez razloga Zakon propisao da su zimske gume obavezne u određenim periodima godine, kao i na određenim terenima. Uzimajući u obzir činienicu da su na našim drumovima u proseku veoma stara vozila, slična priča je i sa gumama. Polovni automobili, pa prirodno mnogi vozači umesto novih kupuju polovne gume. Često su to gume različitih proizvođača, a ponekad i različitih modela i dimenzija. Umemo mi puno toga, samo da se uklopi u propis. Bezbednost u saobraćaju? Neka, kada dođu druga bolja vremena. Manji zaustavni put? Pa šta, ja uvek na vreme kočim. Tako govori i razmišlja naš prosečni vozač, a u stvari upravo ovakvi su i najčešći uzročnici saobraćajnih nezgoda i udesa.
Naravno, postoje mnogi od nas koji smatraju da sa ćelavim gumama mogu sve ono što i vozači koji koriste zimske gume, ali nije baš tako. Praktični eksperimenti dokazuju bitne razlike u ponašanju vozila pri otežanim uslovima, odnosno snegu i ledu.
Kritična temperatura vazduha je oko +7°C, letnje gume gube imaju lošije osobine i po pravllu se menjanju zimskim gumama.
Vozilo sa zimskim gumam, pri naravno uslovima leda i/ili snega je stabilnije i njime je znatno lakše upravljatu. Lakše se pokreće iz mesta, i što je posebno bitno zaustavni put je kraći.
S druge strane, na višim temperaturama, brže se troše i imaju znatno slabije karakteristike nego zimi i treba ih obavezno zameniti letnjim.
Sami se možemo uveriti da nisu iste šare kod zimskih i letnjih guma. Kod zimskih guma šare su dublje i šire, a postoji mali kanali, a sve to u cilju boljeg trenja, odnosno prijanjanja, trakcije, kao i odvoda vode i snega.
Naravno, i fizički sastav guma nije isti, pa je smesa kod zimskih guma mekša.
Takođe, razlika je i u oznakam pa zimske gume imaju oznaku S (Snow i znak pahuljice u planini). Česta oznaka je M+S što označava Mud and Snow (blato i sneg).
Zaklon propisuje da je to period od 1. novembra do 1. aprila. Tada su obavezne sve četiri zimske gume na vozilu ali ... Naravno, uvek ima ali inače to ne bi bila Srbija. Dakle, ali samo ukoliko na kolovozu ima snega, leda i poledice. U suprtonom nisu obavezne, odnosno smeju se koristiti gume koje nisu za zimu.
Letnje. Veoma kratko i jasno. Jer su one po svojim karakteristikama mnogo bolje u tome periodu godinei uslovima vožnje. Važna napomena je da treba menjati sve četiri gume istovremeno, bilo da su zimske ili letnje. Takođe, zbog bolje upravljivosti i kontrole na vozilu treba da su gume od istog proizvođača, isti model. Nije preporučljivo mešati letnje i zimske gume, kao ni kupovati samo po dve nove i stavljati ih na pogonsku osovinu što je u Srbiji veoma popularno.!
Naravno, slika ili video puno govori za one koji žele da se uvere u istinitost navoda našeg teksta. Pogledajte ovaj video i shhvatićete šta želimo reći.
https://www.youtube.com/watch?v=5Dk1oaTTX8Y
Ko nam sve polaže vozački ispit, svakim danom ulice sve više postaju zone rizika. Dodatne otežavajuča okolnost su sneg i led. Ti koji ne znaju ni gde je levo, a ni šta je puna linija, po snegu i ledu su kao slonovi. Ali, bukvalno kao slonovi, jer imaju bolja vozila od večine smrtnika (džipovi). Pa tako najčešće stradaju nevini. Ipak je ovo Srbistan.