SrbijaSpace logo

Da li mali automobili imaju budućnost?

 

Da li mali automobili imaju budućnost?

Mali (i mikro) automobili su veoma popularni, posebno u Evropi. Poznato je da se (a to nije stereotip) u SAD kupuju pre svega velike limuzine koje su manje opremljene, dok je u Evropi suprotno, više se traže manja vozila ali sa više dopunske opreme i sofisticiranijim sistemima koji se ugrađuju u njih.
 

Mala vozila i rent a car agencije

Svaka rent a car agencija po pravilu u svojoj ponudi ima klasu sa najmanjim vozilima. Razlog su njihove brojne prednosti. 

Prednosti malih vozila:

  • oni su mali, okretni, lako se provlače kroz gusti saobraćaj,
  • lakše može da se nađe parking (koji postaje sve veći problem u velikim gradovima), 
  • manje troše
  • manje zagađuju,
  • i što je možda najvažnije, oni su najjeftiniji za iznajmljivanje

 

Budućnost malih vozila?

I pored svih nabrojanih prednosti, u svetu automobila dešavaju se neki procesi i promene koje budućnost malih i mikro vozila stavljaju pod znakom pitanja. 
Najviše ih ugrožavaju novi ekološki standardi koji su delom već uvedeni, a delom se planiraju da stupe na snagu u zemljama EU. 


Mali automobili rent a car
 

Naime, automobilska industrija mora da preuzme svoju odgovornost u zaštiti životne okoline, pa pored drugih mera, i mala vozila će morati da smanje emisiju izduvnih gasova na 95 grama CO2 po kilometru (sadašnji standard iznosi 120,5 g CO2/km). 
 

Još jedna promena je najavljena u pooštravanju standarda za  bezbednosne sisteme u automobilima, koji do 2021 moraju da budu ugrađivani u svim automobilima. 


Jasno je da se radi o tektonskoj promeni, čiju cenu moraju da plate svi, a najviše će platiti mali automobili


Zašto najmanji moraju da plate najviše?

Nova pravila o emisijama štetnih gasova zahtevaju ugradnju novih sistema i upotreba novih tehnologija, što naravno nije besplatno. 
Projekcije kažu da pretvaranje jednog vozila u “meki hibrid” (postavljanje start e-generatora) košta od 600 do 1000 evra. 

Standardni hibridni sistem košta 2000 evra više, a plug-in hibridni sistem do 5000 evra. 
 

Veća vozila imaju i veću cenu i veću maržu, tako da ona mogu da amortiziraju poskupljenja, ali kod manjih je to nemoguće. 


Njihova cena će procentualno najviše da poraste, a to može da bude fatalno. Kupci su naviknuti da manji automobili manje koštaju, tako da se očekuje da će poskupljenja smanjiti njihovu prodaju. 

Prodaja malih automobila opašće od 3 160 000 primeraka koliko je prodato u 2018 godini, na 2 900 000 u 2020. Ako je za neku utehu u 2023 godine se predviđa stabilizacija prodaje na 3 miliona prodatih jedinica. 
 

Neki već napuštaju male automobile

Pojedini veliki proizvođači već odustaju od razvoja novih koncepata malih i mikro vozila. Opel na primer, je otkazao modele Karl i Adam, kao i Ford sa Ka+,  Pežo je saopštio da modeli 108 i Citroen C1 najverovatnije neće preživeti, dok Volksvagen svoj model Up! nudi samo u električnoj varijanti. Isto očekuje i Seat Mii i Škodu Citigo

Neki analitičari idu još dalje i predviđaju da će ove promene pogoditi čak i srednju klasu, kao što je VW Polo, Audi 1, Škoda Fabia ili Seat Ibica


Umesto zaključka

Rent a  car agencije kako u svetu, tako i kod nas, naravno pomno prate šta se dešava na tržištu i već imaju razrađene planove i vizije za svoju budućnost. 
Može se reći da agencije za iznajmljivanje vozila predstavljaju na neki način “ogledala” auto tržišta, oni prvi osete i najmanje tremore i potrese na njemu,iz razloga što su svojim poslovanjem usko upućene na to isto tržište. 
 

Svaka promena se brzo oseti na poslovanju i odluke se moraju donositi i brzo i pametno. Kašnjenja i loše procene konkurencija brzo kažnjava.  


Agencije ne mogu da dopuste da se odreknu malih vozila, pošto oni spadaju među najtraženijim modelima, tako da se već sada traže i razrađuju nove opcije. 

Smatra se da će spas za klasu malih i mikro vozila biti potpuni prelazak na električni pogon. Zajedno sa najavljenim zabranama za ulazak dizel i benzinskih modela u centre nekih velikih gradova (Hamburg, Berlin, Amsterdam, Pariz, itd.) to može doneti novu renesansu ovih automobila. 

Sledi zaključak da ljubitelji malih vozila ne treba da se brinu, njihova sudbina ne mora da bude siva, a rent a car agencije ako već nisu počele, treba što pre da naprave planove za popunu svojih flota novim modelima.
 

Možda se u Srbiji u mnogim stvarima kaska za svetom, ali promene mogu da dođu veoma brzo, a najspremniji i najhrabriji će najbolje proći.  


Autorski tekst: Nenad Savić


Komentari (3)

Ipak je jeftinije

@ mali fico skup ko da je zlatan Manji automobili su jeftiniji, to može da se vidi jednim odlaskom na neki autoplac. A u tekstu se više priča o iznajmljivanju vozila. Ukoliko se pogleda cenovnik neke rent a car agencije jasno se vidi koja klasa je najjeftinija za iznajmljivanje. Twingo je i do 5 puta jeftiniji od najskuplje klase. A nekome to znači, a znači i agencijama, Zato sveimaju ovu klasu u svojoj floti.



(Dobar) +3
(Slab) 0
04-Jul-19 14:57:52 PM



mali fico skup ko da je zlatan

nije sve u velicini .. i mali fico ovaj noviji kosta ko svetog petra kajgana .



(Dobar) +3
(Slab) -1
26-Jun-19 16:40:00 PM



Srecko

Mali automobili su za gradsku voznju prohodni su i kod nas ce jos dugo da se voze.



(Dobar) +2
(Slab) 0
26-Jun-19 14:50:08 PM



Dodajte komentar