Kako pametno pokrenuti privatnu firmu?
Sve više ljudi shvata dobre strane pokretanja svoje firme. Nema rada u tri smene, niste primorani da radite nedeljom, ne zavisite od drugih ljudi, možete da se organizujete kako vama odgovara itd. Ali stalno se čuju priče o propalim preduzetnicima i kako jednostavno ne mogu da se takmiče sa velikim kompanijama.
Pa, kako onda pokrenuti firmu koja vam može omogućiti lagodan život? Evo koraka koje ne smete prevideti ukoliko planirate da otvorite svoj biznis.
Za početak, potrebna vam je dobra ideja. Ma koliko želje i motivacije imali, ako nemate ideju, nemate ni firmu. Prva stvar o kojoj treba da razmislite je da li želite da radite u oblasti za koju ste školovani i imate ranijeg znanja i veštine. Naravno, možete da proširite svoje vidike i uvedete neke inovacije u tu nišu.
Na primer, pokušajte da primenite procese i proizvode iz neke druge industrije ili unapredite neku uslugu iz svakodnevne upotrebe. Ukoliko želite da probate nešto novo u čemu nemate iskustva, bitno je da se prvo obrazujete da bi vaš biznis bio uspešan. Srećom, ideja ne nedostaje pa možete birati između agrikulture, obrazovanja, marketinga i bezbroj drugih opcija.
Kada odlučite čime želite da se bavite, sledeći korak je istraživanje tržište kako biste bili sigurni da je ta ideja održiva. Prvo, morate utvrditi da li postoji potreba za uslugom ili proizvodom koji planirate da nudite. Ako je tržište zasićeno, biće izuzetno teško pronaći potrošače koji su nezadovoljni uslugom koju trenutno dobijaju.
S druge strane, ako vidite da postoji nedostatak na tržištu koji vi možete da nadomestite, morate da detaljno istražite ciljnu grupu, njihove želje i potrebe i kako ih je najlakše pridobiti. Redak je slučaj da firme uopšte nemaju konkurenciju, stoga želite da istražite svoje konkurente, njihove cene, pristup potrošačima, koliko imaju zaposlenih, prihode i šta vas čini unikatnim u poređenju sa njima. Ukoliko ne znate kako ovo sami da uradite, možete angažovati specijalizovanu agenciju.
Na osnovu podataka koje prikupite tokom istraživanja tržišta, možete da razvijete biznis plan. Ovaj nužan korak će vam pomoći da izbegnete potencijalne greške, smanjite troškove i rizike i isplanirate sve do poslednjeg detalja o vašoj firmi. Ovde ćete takođe definisati svoje ciljeve i kako planirate da ih dostignete.
Dobar biznis plan sadrži operativni aspekat gde ćete izlistati sva sredstva za rad, kapacitete, obim proizvodnje, broj i strukturu radne snage, utrošak materijala, planove za zaštitu na radu i zaštitu životne sredine.
Onda morate razraditi i marketinški plan koji uključuje asortiman proizvoda, cene, distribuciju, plan nabavke, analizu konkurencije i ciljne grupe itd. Takođe vam je potreban i finansijski plan sa svim ulaganjima, izvorima finansija, kao i projektovanim prihodima i rashodima. Biznis plan možete napraviti i sami ali se uvek možete okrenuti i knjigovodstvenim agencijama.
Da biste otvorili firmu, potrebna su vam finansijska sredstva. S jedne strane, moguće je da ste ušparali nešto para što će vam biti dovoljno za početak. Međutim, kako se troškovi brzo nakupe, moguće je da ćete morati da tražite dodatne izvore novca. Pozajmica od roditelja, rodbine i prijatelja je dobra opcija ali nemojte da je shvatite olako.
Najbolje bi bilo da imate ugovor i plan otplate kako ne bi došlo do pogoršanja odnosa. Zatim, država često podržava mlade i iskusne preduzetnike pa možete pogledati da li ispunjavate uslove konkursa koje organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje. Ako nijedna od ovih opcija nije moguća, možete obići par banaka da vidite da li nude kredite za početnike.
U zavisnosti od toga čime nameravate da se bavite, možda ćete morati da zaposlite još nekoliko radnika u svojoj firmi. Pošto želite da vam kompanija bude uspešna, bitno je da zaposlite ljude koji će dati sve od sebe da dostignete željene ciljeve. Kako biste privukli prave ljude u svoju firmu, morate napisati dobar oglas za posao. Navedite neophodne kvalifikacije kandidata, svakodnevne obaveze i osnovne informacije o svom preduzeću kako bi mogli da vas potraže na internetu i uvere se da ste pouzdana firma kojoj mogu verovati.
Kandidate možete pronaći preko platformi kao što su LinkedIn i Infostud kao i preko Nacionalne službe za zapošljavanje. Kasnije, bitno je da komunikacija između vas i zaposlenih bude na visokom nivou jer je to jedan od glavnih preduslova za dobro poslovanje.
Bez obzira na kvalitet vaših usluga i proizvoda, vaša firma ne može opstati bez potrošača. Zato morate da uložite vremena, truda, i para u razvijanje kvalitetne marketinške strategije koja će privući vašu ciljnu publiku. Dok se možete obratiti stručnjacima u ovoj oblasti, postoje i stvari koje možete uraditi sami. Na osnovu analize tržišta, verovatno znate koji je najbolji način da pristupite vašim potencijalnim potrošačima. Možete to uraditi preko interneta, putem nekih malo tradicionalnijih metoda i kombinacijom oba pristupa.
Na primer, štampanje i deljenje flajera nije težak posao ako poznajete osnove Fotošopa dok vas Fejsbuk i Instagram vode korak po korak kroz kako da okačite svoju reklamu na njihovim platformama. Za kompleksnije strategije, uvek možete potražiti pomoć profesionalaca.
Ukoliko želite da pokrenete svoj biznis, imajte ove bitne savete na umu. Od prave ideje i finansija do zapošljavanja pravih ljudi i razvijanja marketinške strategije, dosta aspekata treba pokriti ako želite da vaša kompanija bude uspešna.
Kad smo kod ideja, da vam predložim jednuotvorite agenciju za nekretnine. Kao što je Solis nekretnine iz novog sada. Ne treba puno para za otvaranje, dovoljno je neki manjui poslovni prostor, mada može i bez njega, kao što je na pr model koji ima city expert, treba samo znati sa ljudima. Fokusirati se na prodaju seoskih imanja i salaš, vikendica i sl, to velike agencije izbegavaju. I za početak smanjite proviziju, umesto 2% može na pr 1%.
Probala sam one nesrećne godine u vreme recesije, pa nije dugo potrajalo. Na kraju sam bila srećna što nikome nisam ostala dužna. Mislim da se više ne bih usudila mada, nikad ne reci nikad. Odlični saveti.