Kako se prave placeni oglasi na Facebook-u?
Društvene mreže su postale svakodnevnica modernog doba.
Posebno se osvrćemo na Facebook jer je ova mreža prisutna već duže vremena i uspostavio se kao standardna, ako ne i skoro obavezna druištvena mreža.
Za razliku od Instagrama, TikToka i nekih drugih mreža na kojima dominiraju osobe mlađeg životnog doba, Facebook često koriste i starije generacije.
Demografski podaci Facebook-a za 2020 kažu da je čak 62% svih penzionera starijih od 65+ koji koriste internet i na Facebook-u, a ta brojka raste na 72% za one starosti od 50-64. (source)
Upravo iz ovih razloga, u ovom tekstu ćemo pokušati da damo odgovore na najčešća pitanja vezana za oglašavanje na Facebook-u, kao i da rešimo neke uobičajene nedoumice.
Ovaj uvod je verovatno i dovoljan da nam dâ i odgovor na jedno često postavljano pitanje - "Zašto praviti plaćene oglase na Facebook-u?"
Sa sve većom i raznovrsnijom demografijom ljudi koji koriste Facebook, odgovor dolazi sam od sebe.
Toliko veliko i raznovrsno tržište mora biti iskorišćeno, zato se koriste plaćeni oglasi na Facebook-u.
Sa sve većim brojem sredovečnih i starijih ljudi koji koriste Facebook, marketingom na internetu je omogućen pristup ovim demografskim grupama na način na koji pre nije bilo moguće.
Međutim, naravno, nisu samo oni korisnici Facebook-a.
Demografska istraživanja iz 2020 godine pokazuju da čak 79% svih odraslih osoba na internetu koristi Facebook.
Mlađe generacije nisu iste platežne sposobnosti upoređenju sa starijima, ali to ne znači da neće podeliti zanimljiv sadržaj.
Facebook daje nekoliko opcija za kreiranje plaćenih objava. One su u suštini slične, ali se razlikuju po nivou detalja koje možete specifirati prilikom kreiranja plaćenih objava.
Prva i jednostavnija opcija je tzv. pojačavanje objava (eng: boost, boosted post)
Pojačavanje objave je dizajnirano baš kako bi i oni koji imaju malo, ili nemaju uopšte iskustva sa internet oglašavanjem lako mogli da promovišu svoj sadržaj.
Sam proces pojačavanja objava je jednostavan, prvo što treba da uradite je da napravite klasičnu objavu.
Možete koristiti sliku, link, tekst isl.
Proces izgleda ovako:
Drugi način na koji je moguće kreirati oglase na Facebook-u je preko sistema "upravljanje reklamama" (eng: ads manager).
Upravljač za oglase na prvi pogled izgleda kompleksno sa velikim brojem opcija, stalno menjajućim korisničkim interfejsom (ne uvek na bolje) i generalno zakukuljenim i sakrivenim opcijama.
Međutim, suština samog pravljenja oglasa je ista.
Birate vašu publiku, plasmane (mesta na kojima ćete plasirati oglas), cenu i kreirate sam oglas.
Jedna od glavnih razlika je ta što možete preciznije specifirati šta tačno oglasom želite da postignete - klikove na željenu adresu, reakcije (eng: engagement) ili nešto treće...
Sami oglasi u sistemu za upravljanje oglasima se plasiraju kroz sistem kampanja (eng: ads campaigns), setova oglasa (eng: ad sets) i samih oglasa (eng: ad).
Ovo mozda izgleda komplikovano na prvi pogled, ali je sistem ipak prilično jednostavan.
U kampanji oglasa se definiše primarni cilj vašeg oglasa. Postoje 3 vrste primarnih ciljeva:
Nakon što ste izabrali primarni cilj vaše kampanje, možete odabrati koliki budžet želite da koristite za vašu kampanju.
U okviru seta oglasa se definišu podaci kao što su:
U samom oglasu/reklami se definišu podaci kao što su:
Ne postoji magični sastav objave ili oglasa koji će svaku objavu pretvoriti u hit.
Međutim, iako smo ovo rekli, postoje neke smernice koje je poželjno pratiti prilikom pravljenja oglasa.
Prva i najbitnija stvar je da morate poznavati vašu ciljnu grupu.
To znači da oglasi kojim ciljate mlade od ~25god. ili ljude preko 65+ definitivno ne smeju biti isti.
Neke od osnovnih karakteristike publike (audience) za vašu reklamu su sledeće:
Prilikom kreiranja publike može biti izabrano i "detaljno ciljanje" (eng: detailed targeting).
Ovim sistemom se možete odlučiti koje tipove ljudi želite da obuhvatite vašim oglasom, a koje želite da isključite.
Na primer, želite da isključite sve osobe koje su lajkovale određenu stranicu ili određeni hobi, a druge želite da obuhvatite. Za isti oglas se mogu koristiti oba podešavanja.
Ova opcija vam omogućava veću kontrolu nad osobama koje su na nekin način već interagovale sa vašom stranicom.
Na primer, ukoliko želite da napravite reklamu u kojoj se isključivo obraćate novim korisnicima, možete na ovaj način isključiti sve ljude koji su imali bilo kakvu interakciju sa vašom stranicom.
Na isti način, možete napraviti objavu kojom ćete se obraćati samo na primer već postojećim članovima ove stranice. Ovo je moćna funkcija koja vam može pomoći da detaljno plasirate vaš oglas baš onome kome želite.
Druga bitna stvar je slika odnosno kreativna grafika i njen uticaj na celokupnu objavu. Naravno, podrazumeva se da bi ona trebala da bude takva da privuče ljudima pažnju. Odnosno, da će prestati da "skroluju" i da će stati da pogledaju vaš sadržaj.
Grafika komplementira vaš oglas i u zavisnosti od njenog sastava vam omogućava da prilagođavate vaš oglas.
Na primer, ukoliko u vašoj grafici već stoji cena, nema razloga da vi sada opet ponavljate cenu u objavi, osim ukoliko ne postoje neke specifičnosti (npr: bonus vaučer za registrovane korisnike).
Ovakvim pristupom kroz grafiku možete jedan bitan deo informacija o vašoj usluzi ili proizvodu onima koji čitaju oglas dostaviti odmah, a ostatak limitiranog prostora za dodatne informacije možete iskoristiti za neke druge informacije ili marketinške pozive.
Treća bitna stvar je poziv na akciju. Facebook ima mogućnost implementiranja poziva na akciju na plaćene oglase, tako da je na vama samo da odaberete pravi za vašu publiku.
Tu treba biti pažljiv, jer neki pozivi na akciju mogu izazvati konfuziju kod potencijalnih kupaca ili korisnika, pogotovo ukoliko su oni starijeg doba. Na primer, poziv na akciju "kupi odmah" može kod nekih biti shvaćen kao da će oni momentalno nešto kupiti ako kliknu, i to ih može uplašiti.
Ponekad i neutralniji pozivi na akciju kao što je "saznaj više" mogu delovati bolje.
Još jedno često postavljano pitanje je upravo kako optimizovati prikaz reklama, odnosno kako pogoditi:
Prva stvar koju bi bilo veoma poželjno da pogodimo kako bi naš oglas bio relevantan je ciljna grupa odnosno publika, odnosno ciljanjem adekvatne publike.
Bitno je obratiti pažnju i na plasmane vaše reklame. Facebook podrazumeva da vi oglase koje napravite plasirate i na Instagramu, Instagram Story itd. (osim ukoliko tu opciju ne isključite).
Prilikom kreiranja vašeg oglasa treba uzeti u obzir da ove različite platforme imaju i različite formate u kojima prikazuju objave.
Konkretne razlike između ovih platformi možemo videti na sledećem primeru (slike):
Na ovom primeru istog oglasa i njegovog prikaza na Instagram-u i Facebook-u (desna kolona) možemo da vidimo određene razlike između plasmana.
Na Instagram-u se ne vidi naslov oglasa ("Sa 20 godina tradicije u Srbiji NOBEL...").
Na primer, ovo znači da korisnici možda neće saznati da je vaš uređaj ustvari UV sterilizator vode ukoliko vi ne proverite da li se taj naslov vidi u svakom plasmanu vašeg oglasa.
Ovo znači da ukoliko vaš oglas ima jedan izgled na Facebook-u on neće izgledati isto na Instagramu ili na nekoj drugoj platformi. Takve stvari treba uzeti u obzir jer inače možete doći u situaciju da kada neko pogleda vaš oglas neće dobiti sve informacije jer npr. na nekom od plasmana nema opisa u kojem ste napisali bitne podatke.
Slika, video ili ostala kreirana grafika u skladu sa potrebama ciljne publike kao i tekst oglasa usaglašen sa karakteristikama iste se podrazumeva.
Lokacija, odnosno plasman reklame je veoma bitan za učinovitost vašeg oglasa. Plasmani vašeg oglasa definitivno utiču na CPC (cena po kliku, eng: cost per click) vašeg oglasa i mogu ga povećati odnosno smanjiti.
Generalno, Facebook preferira, barem što se tiče cene da vaš oglas koristi automatske plasmane. Ovo je naravno i logično, Facebook-u je interes da vaš novac što pre potroši tako što će ga plasirati na što je više moguće lokacija.
Lokacije na kojima Facebook plasira vaše oglase su sledeće:
Kao što je Facebook-u interes da naš novac što pre potroši, nama je u interesu da našu reklamu za taj novac vidi što veći broj potencijalno zainteresovanih. Ukoliko naš oglas biva pušten gde god može, šansa da se nađu stvarno zainteresovani se smanjuje.
Zato Facebook podrazumevano pušta vaše oglase na svim platformama na kojima može (osim ukoliko ne specifirate drugačije prilikom kreiranja vaših oglasa). Ukoliko se odlučite da ručno birate plasmane vašeg oglasa, recimo samo Facebook, vaša cena po kliku (ili nekom drugom parametru) će značajno skočiti.
Zato je poželjno poznavati publiku kako bi znali gde će plasman oglasa naići na adekvatan odgovor.
Kreativna i jedinstvena grafika ima veliki uticaj na uspešnost sadržaja na internetu, Facebook nije izuzetak.
Svako zna da reklama koja privlači pažnju i pogled ima mnogo veće šanse da dopre do kupaca nego ona koja je nezanimljiva.
Ukoliko je moguće - angažovanjem dizajnera koji će kreirati unikatni vizuelni prikaz, vaš oglas može naići na mnogo bolji i kvalitetniji odziv.
Sadržaji kao što su video zapisi, različiti infografici i drugi su uvek pravi pogodak.
Postoji nekoliko pokazatelja uspešnosti koje Facebook koristi kako bi vaše oglase rangirao i vama dao informacije o tome koliko su uspešni.
Kako bi mogli da pogledate sve pokazatelje uspešnosti za vaše objave i oglase na Facebook-u, neophodno je da uđete u upravljanje reklamama (ads manager).
Iz pregleda kampanja možete videti određene metrike, dok iz pregleda samih reklama dobijate druge.
Onaj na koji se ljudi najčešće fokusiraju je CPC odnosno cost per click, cena koštanja po kliku. Što je CPC niži, to znači da Facebook lakše plasira vaš oglas i zato vam naplaćuje manje po aktivnosti.
Pokazatelji uspešnosti koje Facebook koristi su sledeći:
Može se desiti da oglasi sa izrazito niskim ocenama budu ugašeni, odnosno da Facebook prestane da ih pušta dok ih ne promenite.
Ovo bi otprilike bilo to, nekoliko često postavljanih pitanja vezanih za reklame na Facebook-u.
Da li ste znali za neke od njih i ranije? Da li ste naučili nešto novo?
Šta vi koristite, boost ili upravljanje reklamama?
Da li ćete promeniti boost za upravljanje reklamama nakon čitanja ovog teksta?
Recite nam u komentarima!
Samo teorija i teorija i prepricavanje onoga sto moze da se nadje na milion mesta i sto oni koji se bave ovom oblascu po defaultu vec znaju. Pitam se dokle ce autori ovakvih tekstova gubiti vreme na prepricavanju teorije odnosno kada ce shvatiti da jedan dobar primer moze biti 100 puta korisniji i citaniji nego sva ova pisanija? Hvala za paznju.
...Dokaz da dobar deo penzonera još uvek nije za staro gvoždje, sve su to pametni ljudi sa dugim životnim iskustvom,zato će im ovo dobrodoći, jer je tekst stvarno detaljan i opširan svaka čast!, a naravno svima nama će biti od nelike pomoći.
Odlican tekst, veoma lepo objasnjeno. Koristila sam do sada Boost a Ads menager nisam, mada sam proucavala malo kako to radi. Boost je prilicno jednostavan i super je sto su napravili da u par koraka kampanja uspe.
Veoma iscrpan tekst, posebno pohvala za infografiku. Nema se mnogo šta dodati osim to da za dobro optimizovanu reklamu na FB treba imati dobro optimizovanu poslovnu stranicu, a o tome ima više na blogu https://prva-strana.blogspot.com/2020/03/kako-se-ureuje-facebook-stranica-za.html) pošto jedno bez drugog ne ide. interesantan je podatak da dosta penzionera koristi Facebook, više to nije društvena mreža mladih (koji sada više koriste Instagram ili Snapchat). Da li je Zakeberg računao na to kada je pokretao mrežu? U svakom slučaju prilagodili se i sve više je FB sredstvo za sticanje profita
>interesantan je podatak da dosta penzionera koristi Facebook, više to nije društvena mreža mladih (koji sada više koriste Instagram ili Snapchat). Da li je Zakeberg računao na to kada je pokretao mrežu? ja verujem da nije planirao, vec da je prirodno da u jednom trenutku i starije generacije jednostavno krenu da koriste drustvene mreze. verovatno zato sto je fejsbuk vec mator i zato sto malte ne postalo norma da ga svi imaju je razlog zasto se primio i kod starijih, uostalom kao i viber i whatsap kod ljudi koji ne znaju racunar da ukljuce ali zato android znaju sasvim dobro