Društvene mreže i posao: kako odabrati najbolje socijalne mreže?
Čuli ste za društvene mreže?
Jeste? O, pa to je lepa vest. Onda ima šansi za vaš nastup na socijalnim ili društvenim mrežama. Samo, društvene mreže više nisu niti su ikada bile samo jedna mreža. Na primer ona za koju ste odavno čuli Facebook.
Ima tu još društvenih mreža.
Moćnih.
I korisnih.
Da vas ne uplašimo. Odabraćemo one koje su već široko odomaćene i dokazano korisne.
Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Instagram i Reddit zajedno zaokupljaju pažnju najvećeg broja koriisnika. Koje od ovih popularnih mreža najviše odgovaraju vašem poslu?
Pokušaćemo da svaku od ovih mreža osvetlim na malo drugačiji nalin kako biste lakše stekli sliku koje od njih i da koristite za sopstveni posao.
Pametne poslovne odluke podrazumevaju da ste veoma dobro upoznati sa materijom gradiva. Baš tako. Kao u školici. Odnosno pristojno upoznati sa vašom branšom, ciljnim korisnicima i nadasve konkurencijom.
Kada budete imate dovoljno informacija o svakoj socijalnoj mreži ponaosob biće vam neuporedivo jednostavnije da definišete načine nastupa na svakoj od njih. Tada ćete lakše znati odgovor na čitanje da li su vam potrebne društvene mreže i koje društvene mreže su vam potrebne.
Da započnete, utvrdite svoju procenu svake platforme sa sledećim pitanjima:
Kada saznate odgovore na ova pitanja tada možete da definišete koje platforme vredi koristiti a koje možete preskočiti.
Da se razumemo. Nisu sve socijalno mreže jednako važne za sve, niti imaju isti potencijal niti isti prodajni kapacitet. Nemaju ni isti uticaj na vaše ciljne klijente. Zato ovaj tekst ima smisla jer treba da da vam pomogne da prepoznate ili naslutite poslovne šanse na svakoj od njih.
Primarna namena ova mreže: Građenje lojalnosti potencijalnih klijenata i osnaženje reputacije brenda.
Zašto je Facebook toliko moćan? Šta ga to čini tako posebnim? Neki statistički podaci možda mogu sadržati deo ovih odgovora. Prosečna starost korisnika je između 25-45 godina. Skoro 60% korisnika ovog servisa su žene.
Minimalan broj objava: nekoliko puta nedeljno. Optimalan broj objava zavisi od konkurentosti, odnosno oblasti poslovanja.
Na koji način funkcioniše ova mreža? Iako više nego kontraverzno u poslednje vreme, Facebook mreža svoju moć zasniva na visokom nivou autoriteta kroz aktuelne, zanimljive sadržaje i informativne tekstove.
Jedinstvene osobine ove mreže:
Primarna namena: Brza objava vesti, događaja, komentara, stavova. Pogotovo primamljivo za promovisanje novih proizvoda ili sadržaja. Daje mogućnost skoro trenutnog uvida u stavove i puls vaše publike.
Prosečna starost korisnika tvitera je između 18 i 30 godina. Približno su podjednako zastupljeni i žene i muškarci na ovoj mreži.
Minimalan broj objava: 1 objava dnevno ili nedeljno u zavisnosti od oblasti poslovanja i dinamike promena.
Jedinstvene osobine:
Primarna namena: deluje kao online notes.
Izlog za proizvode, usluge. Prikazuje ono što vi želite da fokusirate kao glavno kroz pre svega kreativne i slike visokog kvaliteta.
Prosečna starost korisnika: 18-35 godina. U pogledu polne strukture ovim servisom dominira ženski deo populacije.
Minimalan broj objava: 1 objava dnevno.
Jedinstveni atributi:
Primarna namena: Podstiče profesionalnu zajednicu, koja je posebno korisna za B2B kompanije, da izgradi korisne i poslovne odnose.
Prosečan starost korisnika je od 22 do 55 godina. Procentualno, nešto više od 50% muškaraca korisit ovaj servis.
Minimalan broj objava: nekoliko objava nedeljno.
Jedinstveni atributi:
Osnovna namena: Mesto za promociju video zapisa i slika koje jačaju veze sa vašim brendom. Vizuelni doživljaj posetioca je ključ uspeha ove mreže.
Prosečna starost korisnika Instagrama je od 18 do 40 godina. 58% koirsnika su žene a 42% muškarci.
Minimalan broj objava: Jedna dnevno.
Jedinstveni atributi:
Osnovna namena: Mesto za promociju vašeg posla i jačanje interakcije sa ciljnom publikom.
Prosečna starost korisnika Reddit-a je od 18 do 60+ godina. Skoro 70 % koirsnika su muškarci.
Minimalan broj objava: Jedna dnevno.
Iako se kod nas mreža Reddit nije baš nešto primila, svi oni koji imaju poslovne ambicije na Internetu ne bi smeli da preskoče ovu mrežu.
Jedinstveni atributi:
Za razliku od građenja odnosa sa javnošću putem tradicionalnih kanala odnosno medija kao što je televizija, razvijanje poslovanja kroz korišćenje društvenih mreža podrazumeva dvosmernu komunikaciju sa svojom publikom, bez obzira na platformu. To znači da pored objavljivanja članaka, video snimaka i drugih relevantnih postova koje želite da vaša publika "voli" i "deli", treba da pronađete i način da ih isprovicirate na akciju na vašim mrežama. Lojalnost vaše publike je u direktnoj vezi i sa kvantitetom i kvalitetom objava na vašim društvenim mrežama.
U tu svrhu morate imati ili unutrašnje resurse koje će deo vremena provoditi na socijalnim nalozima kako bi ispratili reakcije vaše publike, ili angažovati agencije za rad na socijalnim mrežama.
I šta sad?
Kom se carstvu privoleti? Koje socijalne mreže koristiti? Koje više a koje manje? Koje ne koristiti?
Niko bolje od vas ne bi trebao da poznaje vaše potencijalne klijente, konzumente vaših proizvoda i usluga. U funkciji od njih kreirajte i sopstveni nastup na društvenim mrežama. Nije imperativ da morate biti "sveprisutni". Baš na svakoj socijalnoj mreži.
Suština je da prepoznate vašu glavnu publiku, ciljne klijente i da uskladite nihove afinitete na socijalnim mrežama sa sopstvenim nastupom na istim.
Jako poučan tekst! Marketing preko društvenih mreža može više doprineti firmi,nego tradicionalno reklmairanje. Ipak takav način reklamiranja nosi sa sobom izazove. Treba pratiti SEO trendove i posvetiti se nekim od društvenih mreža u tekstu.
Socijalne mreže su kao auto putevi sa minimalnim ograničenje brzine.
Ali, na tim auto-putevima, odnosno za te auto-puteve treba imati jako dobar auto (Web sajt) i treba umeti voziti taj auto bolje od drugih (SEO ili internet marketing).
Ne znam zašto u ovom inače dobro tekstu, nije pomenut YouTube, ili se on ne računa u socijalne mreže. Video je najviralniji medijum, čak i FB, Twitter i ostale mreže ga koriste, tako da ja stavljam YT na ubedljivo prvo mesto. Na drugo je Instagram, pa tek onda Facebook i ostali. Što se tiče Twittera, ne znam da se neko obogatio na njemu, on je više za filosofiranje.
Reddit je moj favorit iz senke. U Srbiji i na Balkanu generalno još uvek nije iskorišćen ni delić potencijala ove mreže za promociju biznisa.
Ono što je veoma fino rešeno na Reddit-u su pozicije postova, koje nisu nisu fiksne i dinamički se prilagođavaju tekućim glasanjima tj. ocenjivanjima, prema algoritmu koji bi trebao biti pametan.
Favorizovan vam je pristup postovima i komentarima koji de facto i de jure imaju najveći broj pozitivnih ocena.