SrbijaSpace logo

Kako pametno kupovati?

 

Kako pametno kupovati?


Glavno pitanje na koje bih pokušao da odgovorim u ovom tekstu je: Da li se kupovina danas razlikuje od nekadašnje i kako da potrošite manje, a dobijete više?


Bilo nekad


Od vremena do kojeg moje sećanje seže, pa sve do danas, teško se živelo. I uvek se govorilo i verovalo da će biti bolje kako vreme prolazi!

Ali evo za mojih gotovo 60 godina življenja, to bolje, još nije došlo.

Danas u razgovorima sa ljudima često čujem kako se baš onda kada smo tvrdili da nam je najgore, mnogo bolje živelo nego danas?

Ja samo pamtim da se u to vreme mnogo štedelo i da su se retko kupovale nove stvari. Samo one najosnovnije, i to kada se baš mora. Čokoladu su deca su viđala samo kada dođu gosti.

Pamtim dane kada je izbor proizvoda u prodavnicama bio i deset puta manji nego danas.Kada ništa nije bilo na akciji. Uđeš, kupiš šta ti treba i izađeš. Nije bilo pompeznih reklama da je nešto povoljnije danas nego juče... I za sve životne potrepštine je nekako bilo novca.

Pamtim i vreme ratova hiperinflacije i čekanja u redovima, da se kupi hleb i mleko. Vremena kada je plata vredela manje od litre mleka.

Za tehniku se u to vreme baš i nije imalo novca, jer je bila prilično skupa. I uglavnom je bila domaće proizvodnje iz fabrika Gorenje, Ei Niš, Riz i drugih. Domaća proizvodnja bila je zaštićena visokom carinom na uvoznu robu. I samo ko je imao uvoznu dozvolu, mogao je uz obavezno plaćanje carine da kupi strane proizvode, Philips, Grundig. Tada su televizori koštali kao nečije dve godišnje plate.


I onda se zapitam, kako to da nam je danas gore nego tada?


Kakva je to situacija danas?

Danas većina tehničkih proizvoda košta mnogo manje nego tada i plate su veće. Kažu da je većina stanovnika stambeno obezbeđena, a i da se svakodnevno kupuju stanovi preko agencija za nekretnine.

Ali ne kažu stari ljudi džaba: „Svako vreme ima svoje breme“.

Današnji kvalitet proizvoda je vremenski tempiran (možda bi pegle za ovo bile najbolji primer). Nude se izvrsne performanse ali se trajanje proizvoda tempira da bude malo duži od garancije. Ili to, ili se na druge načine dovodi do toga da proizvod brzo zastari, pa se svako malo, mora kupovati novi (primer mobilnih telefona, kompjutera...).

Živimo u moderno doba, u kojem estetika, kvalitet i performanse, vode svakodnevne bitke. A čini se da kvalitet, kao komponenta koja se ne vidi, gotovo uvek gubi bitku. Savremene tehnologije proizvodnje omogućile su da se asortiman proizvoda svakodnevno uvećava. Svaki proizvođač, konstantno plasira nove proizvode, tako da kada istekne garancija, koja je sada najčešće 2 godine, isti proizvod više ne možete naći u prodaji. Nude vam se novi modeli sa novim funkcijama i cenama.

Proizvođački brendovi, koje je nekada odlikovao pre svega kvalitet, priklonili su se ovoj tržišnoj utakmici i veoma često se razlikuju od konkurencije samo po višoj ceni proizvoda. Zbunjujuće za potrošače je i to što se stalno pojavljuju novi proizvođači i novi proizvodi, a svima je zajedničko da imaju tempirani kvalitet.

Sve ovo otežava odabir kada dođe vreme da stari, pokvareni proizvod treba da se zameni novim.


Istraživanje “subjekta” trošenja novca


Preporučujem da razmisilite dobro šta vam treba. Da prethodno saznate sve o proizvodu koji kupujete i onda samo potražite gde isti možete naći po najpovoljnijoj ceni. Deluje jednostavno i lako, ali nije baš tako.

Objasniću vam kako ja to radim, a vi možete da me sledite, ili ne.

Ako su u pitanju tehnički uređaji, preko sajtova prodavnica, pogledam šta tržište nudi. Svedem izbor na nekoliko modela koji bi mi odgovarali po ceni. Zatim posetim Ana forum (član sam, a i većini članova verujem), pokušam da pronađem diskusiju u kojoj se pominje neki od tih proizvoda. Obavezno posetim i sajt Gigatrona, jer na njemu postoje recenzije proizvoda koje mogu isključivo kupci postaviti, i pročitam kakvi su utisci.


gigatron 01


Na taj način odaberem jedan ili više proizvoda koji poseduju karakteristike i kvalitet kakav želim.

Kupovina bele tehnike, televizora, malih kućnih aparata...


bela tehnika

 

Posle toga vršim pretragu cene proizvoda putem interneta. Posećujem sajtove koji imaju ažurirane cene u više prodavnica i  pronađem najpovoljniju. Proverim naravno da li vrše isporuku i koliko košta, te da li mogu kupiti putem čekova, online, kreditnom karticom i drugo.

Nemojte padati na velike naslove koji najavljuju AKCIJU i popust od 50%. Tu se nekad krije zamka. Lako možete proveriti na internetu kolika je cena na drugim mestima i utvrditi da li je to zaista povoljna cena ili je veštački podignuta pa spuštena, što je čest slučaj.

Bitno je da proverite i koliki je garantni rok, kao i da znate, da ako proizvod kupiteputem inetrneta, isti možete vratiti u roku od 2 nedelje bez navođenja razloga, i novac će vam odmah biti vraćen.

Ako planiram plaćanje gotovinom, obavezno posetim i sajt kupujemprodajem, pronađem taj proizvod kod pouzdanih prodavaca i uporedim cene. Ovaj sajt mi je glavni izbor za kupovinu svega što manje košta, za izbor majstora ili polovnih stvari. Glavna prednost ove ogromne internet prodavnice je što se prodavci i kupci opisuju svoja iskustva i ocenjuju se međusobno. Čitanjem ocena lako možete pronaći proizvod i prodavca kojem možete verovati. 

 

kupujem prodajem 01

 

Zaključak za kraj


Primena pametnih telefona i kompjutera, dala nam je mogućnost da pre odlaska u prodavnicu sve istražimo i odlučimo šta ćemo kupiti. Čak i da kupimo proizvod bez odlaska u istu.

Ovo je sve zaista divno, ali postoje zamke i opasnosti o kojima morate voditi računa.

Primera radi ja sam par puta imao negativna iskustva prilikom kupovine putem Facebook-a. Naručeni i plaćeni proizvodi nisu bili ispravni. Jednom je bila pogrešna boja u pitanju, a drugi put neispravnost. Pokušao sam da ih vratim ili zamenim ali bez uspeha. Prodavac nije ostavio telefonski broj ni adresu. Nije postojao drugi način komunikacije osim mesendžera, preko kojeg niko nije odgovarao na moje poruke. Samo je kroz poruke navedeno da je moguć povraćaj proizvoda ali je to bila prevara. Našao sam ponovo reklamu prodavca na fejsbuku i pokušao da kroz komentare zatražim pomoć ali me je on blokirao i nastavio prodaju drugima.

Zato proverite sve dobro pre nego što se upustite u ovakvu avanturu. Za razliku od komentara na kupujemprodajem ili gigatron sajtobvima, većinu pozitivnih komentara koje vidite na fejsbuku, je postavio prodavac, a ne zadovoljni kupci.

 


Autorski tekst: Bolewriter


Komentari (4)

drvar

kad je budjelar dovoljno debeo lako je kupovati a obrnuto je tmurno i ne bih mracio.

(Dobar) +1
(Slab) 0
01-Apr-23 14:32:57 PM



drvar

odgovorio/a: Bolewriter

Cilj teksta i jeste da pomogne onima sa tanjim "budjelarom", a to je čini se većina u Srbiji.
(Dobar) 0
(Slab) 0
02-Apr 08:45:24
Milena

Danas je kupovina zaista mudrost. Da navedem jedan drugi primer. Recimo, kad tražim aranžman za letovanje, pogledam prvo ono što me zanima, pa onda koja agencija ima najmanje negativnih komentara. Naravno, one najbolje je postavio prodavac ili neko ko mu radi marketing, ali ako je od 50 komentara 5 negativno, znači da je ipak dobra agencija, jer nemoguće da je 45 postavio prodavac. Tek onda, krećem u agenciju i ulazim u priču sa potpisivanjem ugovora. Nekad je bilo lako. Odeš u Putnik, i završiš posao. Ili preko prijatelja, odeš na more negde gde su oni već bili, pa imaju kontakt telefon vlasnika. Sve je danas mnogo teže, jer je izbor daleko veći, što na prosečnog korisnika deluje zbunjujuće.

(Dobar) +4
(Slab) 0
27-Mar-23 10:21:06 AM



hedonista u najavi

Ko jos veruje u komentare zadovoljnih korinsika?

(Dobar) +2
(Slab) 0
27-Mar-23 02:46:14 AM



Dodajte komentar