Kako promene u tražnji za proizvodima utiču na SEO u ecommerce-u?

 

Kako promene u tražnji za proizvodima utiču na SEO u ecommerce-u?

Ukoliko radite u e-commerce biznisu tokom nekih izrazitih promena u klimi, zagađenju ili pak trajanja COVID19 pandemije verovatno ste primetili da su neki od vaših proizvoda imali značajne promene u načinu na koji kupci koriste i gledaju na vaš proizvod.
 

Ovo je naravno logično, kada se dese neke velike promene kao što je na primer pandemija, cela planeta se menja u nekom smislu. Jedna od važnih posledica ovakvih događanja je da se menjaju i navike potrošača.


Ovakve drastične promene u potražnji za nekim proizvodima zahtevaju i simetrične promene u našim marketing strategijama. Što se tiče optimizacije za pretraživače, promene tražnje za određenim proizvodima zahtevaju i promene na sajtovima u skladu sa SEO tehnikama.
 

Sadržaj:
 

 

Ecommerce sajtovi mogu iskusiti dva različita scenarija prilikom značajnih promena tražnje.

 

Postoje 2 načina na koji iznenadne pojave kao što je pandemija COVID19, porast stepena zagađenja vazduha isl. mogu uticati na promenu tražnje.
 

PRVI SCENARIO: Vaš proizvod odjedanput postaje "vruća" roba i tražnja eksponencijalno raste


Primer zagađenja vazduha i rasta tražnje za prečišćivačima vazduha
 

Odličan primer za ovakav scenario bi mogla da bude eksplozija stepena zagađenja vazduha u Republici Srbiji od Decembra 2019. godine. Sigurno se sećate otrovne magle koja je trajala nedeljama tokom ovog perioda ukoliko ste bili u Beogradu i drugim velikim gradovima.

Ukoliko bacimo pogled na relevantan upit za ovaj vremenski period kao što je na primer "preciscivac vazduha" u Google Trends-u možemo da vidimo značajan skok tražnje.
 

kako promene u traznji uticu na seo

Kao što možemo da vidimo u priloženom grafiku, Google Trends grafik za upit "preciscivac vazduha" je sa početkom zagađenja u Oktobru 2019. godine počeo sa trendom rasta i kulminacijom u Decembru 2019. godine.

 

Primer pojave pandemije COVID19 i rasta tražnje za dijetetskim suplementima i drugim proizvodima koji pojačavaju imunitet

 

Svi smo dosad sigurno svesni ozbiljnih posledica koje je COVID19 pandemija imala po celu planetu. Osim posledica i po pojedinačne osobe i porodice, koronavirus pandemija je imala i značajan uticaj na promene u ponudi i tražnji za raznim proizvodima, kako u klasičnim kanalima prodaje tako i u E-commerce biznisima.

Uz pojavu COVID19 virusa došlo je i do rasta tražnje za proizvodima vezanim za jačanje imuniteta kao i do rasta broja upita vezanih za termin imunitet.

 

kako promene u traznji uticu na seo


Napomena: treba imati na umu da Google Trends za Srbiju nema preterano precizne podatke za veliki broj upita za razliku od engleske verzije.

 

DRUGI SCENARIO: Vaš proizvod je iznenada manje relevantan na tržištu i tražnja se dramatično smanjila.

 

Sa nastupom COVID19, zaključavanjima, upozorenjima da se izbegavaju javni skupovi kao i izlasci napolje došlo je i do promena u tražnji. Usled zabrane okupljanja, venčanja i drugih događaja tražnja za mnogim proizvodima je opala. Na primer, tražnja za venčanicama, vereničkim prstenjem i sl. je značajno opala.

Oba navedena scenarija prikazuju promene tražnje sa suportna kraja spektra. Neophodno je da ukoliko imate ecommerce biznis razmislite o tome gde se vaš proizvod nalazi i da na taj način prilagodite vaš marketing i SEO datoj situaciji.
 

Kako prilagoditi SEO ukoliko je vaš proizvod odjedanput veoma tražena roba?


Na prvi progled se čini da je sve odlično ukoliko je vaš proizvod u sezoni gde postoji velika tražnja. Međutim, iznenadna tražnja može izazvati probleme kako u marketingu tako i u SEO. Navešćemo nekoliko najbitnijih stvari koje možete da uzmete u obzir ukoliko se tražnja za vašim proizvodima naglo poveća.
 

Šta raditi ukoliko vam je proizvod trenutno nedostupan za kupovinu?


Pogotovo prilikom globalnih problema kao što je pandemija može se desiti da vam proizvod trenutno postane nedostupan (da ga nemate na lageru) i to upravo u trenutku kada je tražnja za njim najveća.
 

Što se tiče SEO u ovakvim situacijama, vaš cilj je isti - iako proizvod trenutno nemate, vi i dalje želite da se vaše stranice dobro pozicioniraju u SERP-u.


Naravno, najbolje rešenje u ovakvim situacijama je da proizvod imate, ali u nedostatku ove mogućnosti navešćemo još par stvari koje vaš marketing treba i ne treba da odradi kako bi kupci ostali zainteresovani za vaš proizvod.
 

  1. 404 (stranica nije nađena) - ovo nije poželjna opcija jer se vaši proizvodi vraćaju na lager čim stignu. Takođe, ukoliko Google indeksira vašu stranicu kao 404, biće teško naknadno poslati signal da se stranica vratila.
  2. 301 redirekcija - pošto je ovo permanentna redirekcija a vaš proizvod se vraća, ovo je takođe loša opcija
  3. 302 redirekcija - privremena redirekcija. Ovo je malo bolja opcija ukoliko nemate "baš taj" proizvod, ali imate drugi veoma sličan proizvod. 302 je signal mašinama za pretragu da je redirekcija "privremena" i da će se kasnije vratiti
  4. Google prepoznaje "dostupnost proizvoda" sa stranice proizvoda kroz Google-ove kodove na stranicima vašeg e-shopa. Na ovaj način direktno u SERP-u izlaze podaci o dostupnosti proizvoda. Na vama je da odlučite da li ćete biti iskreni i navesti dostupnost proizvoda kao nedostupan ili dostupan. Takođe treba imati na umu da je Google-ovim paucima potrebno neko vreme da opet prođu vašu stranicu između ovih promena dostupnosti i da se ovaj podatak neće odmah videti u SERP-u.


Ipak, pored svega navedenog, situacija u kojoj imate ogroman rast tražnje a nedovoljno proizvoda je nepoželjna, i nešto što se treba truditi da izbegnete. Sva navedena rešenja ovde su pokušaji da se situacija iskontroliše u nekoj meri i da se kupci održe zainteresovanim pre nego što odu i proizvod potraže kod konkurencije.
 

Pripremite sadržaj sa odgovorima na najčešća pitanja kupaca


U situacijama velikog rasta tražnje korisnici će želiti da budu informisani o relevantnim informacijama vezanim za vaš proizvod. Veoma je važno da ova najbitnija pitanja adresirate direktno na sajtu i to iz 2 razloga:
 

  1. Mnogi kupci ne žele da zovu podršku (telefon) da bi dobili odgovor na neko bazično pitanje. Ukoliko ne mogu informaciju da nađu direktno na sajtu, oni će otići dalje i konkurenciji koja im nudi 
  2. Može se desiti da vaša služba odnosa sa kupcima ne može da izdrži volumen poziva. Zato je neophodno da neka osnovna pitanja budu odgovorena direktno na sajtu.
     

Kako da znate koja su najčešća pitanja vaših kupaca?

 

  • Razgovarajte sa vašom PR službom. Oni razgovaraju sa kupcima svaki dan i sigurno će prepoznati koja pitanja im se ponavljaju svakodnevno. Upravo ovo su pitanja koja treba da stavite na vaš sajt.
  • Kopajte kroz snimke chat-a za pitanja koja se najčešće pojavljuju
  • Pratite vaše socijalne mreže i vidite da li se određena pitanja korisnika ponavljaju

 

Odličan primer za ovakav sadržaj može biti sledeći tekst vezan najčešća pitanja korisnika o ruskom prečišćivaču vazduha koji je doživeo značajan rast tražnje sa porastom zagađenja u Srbiji u periodu 2020/2021 godine.

Svaki od naslova u datom primeru predstavlja odgovor na najčešća pitanja kupaca o datom proizvodu.

 

Kako prilagoditi vaš SEO ukoliko tražnja za vašim proizvodima dramatično padne?

 

Kao što tražnja za vašim proizvodima može naglo da poraste usled određenih faktora, ona takođe može i naglo da padne.

Sa pojavom COVID19 virusa na primer, mnoge grane raznih industrija su doživele značajan pad tražnje. Iako se možda čini da ne postoji mnogo što možete da uradite, jer "ne možete da utičete na tržište", ipak postoje određeni načini koji mogu da vam pomognu da izvučete ono najbolje iz loše situacije.
 

Fokusirajte se na manje promovisane proizvode


Proučite katalog vaših proizvoda i fokusirajte se na neke proizvode koji su u prošlim vremenskim periodima bili manje promovisani.

Moguće je da imate neke proizvode koji će biti relevantniji u trenutnoj tržišnoj klimi.
 

Prilagodite odnos sa kupcima


Logično je da sa značajnim promenama u životima kupaca koje donose promene kao što su pandemije neophodno i promeniti način na koji se obraćate vašim kupcima. 
 

Nema poente pretvarati se da pandemije nema i nastaviti kao što je bilo pre toga. Na primer, ukoliko je u toku "lockdown" i vi šaljete poruke tipa "rezervišite vaš izlazak odmah"!, to nije jezik koji želite da koristite.


Ovo naravno ne znači da vašim porukama treba da kupce terate u depresiju, ali je neophodno naći relevantnu sredinu za dati period..
 

Umesto zaključka ...


Promene u tražnji nisu ništa novo, međutim, kada se dese globalne promene kao što je COVID19, biznisima je neophodno da se prilagode. Ecommerce biznisima je esencijalno bitno da svoj SEO što pre i bolje prilagode promenama na tržištu.

Bilo da promene utiču na rast ili pad tražnje za vašim proizvodima na vama je da iskoristite situaciju i maksimizirate korist, odnosno da smanjite štetu.

 


Autorski tekst: Edmon Dantes


Komentari (2)

Srecko

Ova pandemija je pokazala koliko je internet mocan i vazan,mnogi su mogli da nastave svoj rad od kuce firme su bile vidljive za klijente a njihoova roba trazena.

(Dobar) +1
(Slab) 0
26-Jul-21 18:07:38 PM



Nina

Covid je mnoge potpuno izbacio iz biznisa upravo zato što nisu mogli (ili umeli) da se prilagode trenutnim uslovima. A skoro da uvek može nešto da se uradi. Veoma inspirativan tekst.

(Dobar) +2
(Slab) 0
26-Jul-21 16:02:06 PM



Dodajte komentar