SrbijaSpace logo

Zablude o pravilnoj ishrani – zašto rezultati izostaju

 

Zablude o pravilnoj ishrani – zašto rezultati izostaju

Za pravilnu ishranu nije dovoljna samo dobra volja, neophodno je i znanje iz oblasti nutricionizma. Iako nam nešto “na papiru” deluje logično, rezultati mogu izostati ako se ne informišemo na pravom mestu. Situacija postaje posebno ozbiljna ako imamo zacrtan cilj, poput gubitka kilograma, dobijanja mišićne mase, regulacije rada probavnog sistema ili jačanja imuniteta. Rezultati mogu potpuno izostati ako nismo savršeno upućeni u korake koje bi trebalo preduzeti, a efekat može biti i kontraproduktivan! Statistika govori da je držanje dijeta zarad gubitka nakupljenih kilograma bezuspešno u čak 95% slučajeva! Razlog je nedostatak motivacije, nespremnost da se životni sitl promeni na duže staze, ali i nerazumevanje nutricionističkih činjenica.

Upoznajmo najčešće zablude o pravilnoj ishrani!


Rigorozna ishrana će doneti najbolje rezultate!


Veliko ne! Rigorozna dijeta (sem ako je preporučena od strane lekara u cilju sanacije poremećaja ili bolesti) je nešto najgore što možete prirediti svom organizmu! Organizam ćete lišiti važnih nutrijenata, a rezultati će se ubrzo ogledati u gubitku energije, poteškoćama u koncentraciji, padu imuniteta ili čak pojavi različitih metaboličkih poremećaja. Ako ne unosite dovoljno kalorija, ubrzo ćete osetiti vrtoglavicu, a nije isključena ni nesvestica! Pored toga, rigorozne dijete nisu održive na duže staze. Samim tim, efekti ne mogu biti dugoročni i ulazite u začarani krug jo-jo dijeta: kilograme izgubite brzo, ali brzo vratite izgubljeno i na to dodate još koji “osvetnički” kilogram viška. Dodatni neželjeni efekat rigoroznih dijeta je usporenost metabolizma, pa će vam biti još lakše da se ugojite!


Voće potpuno izbaciti iz ishrane jer je puno šećera!


Nisu svi šećeri isti  - važna nutricionistička informacija koju bi trebalo znati pre nego što promenite svoj jelovnik. Voće je obogaćeno fruktozom i glukozom, prostim šećerima koji se u našem organizmu razgrađuju na drugačiji način od veštačkih šećera. Pored toga, koncentracija ovih šećera se razlikuje u zavisnosti od vrste voća, pa bi i o tome trebalo voditi računa. Pored šećera, voće sadrži vlakna i antioksidanse, koji su i te kako važni za zdravlje i pravilno funkcionisanje našeg organizma.


Mogu da izaberem jednu vrstu namirnica koju ću unositi u svoj organizam!


Ključ zdrave ishrane je u raznovrsnosti i ravnoteži. U suprotnom, telo ćete lišiti važnih nutrijenata. Ugljeni hidrati nisu naši zakleti neprijatelji, a masti nas neće ubiti. Zapravo, ugljeni hidrati i masti, zajedno s proteinima, čine tri vrste makronutrijenata i imaju specifične uloge u našem organizmu. Zabluda je i da se može živeti bez unosa proteina, te da su proteini u ishrani rezervisani samo za vežbače koji imaju misiju povećanja mišićne mase. Čak milijardu ljudi širom sveta ne unosi dovoljno proteina putem redovne ishrane, a posledice se kreću od smanjenog kvaliteta kože, noktiju i kose do gubitka mišićne mase, remećenja rada imunog sistema i funkcionisanja vitalnih organa. Ako niste sigurni kako da izbalansirate ishranu u skladu s ličnim potrebama, savet potražite kod lekara i nutricioniste.


Losos


“Jedem pre nego što ogladnim, stanem pre nego što se zasitim!”


Povremeno se pojavi neki moto o zdravoj ishrani i uopšteno zdravom načinu života, a kasnije studije dokažu da slogan nema osnovu u nauci i da samo zvuči dobro, a nema efekta. Naime, ne morate imati pet obroka dnevno kako biste preduhitrili osećaj gladi. Na ovaj način samo zbunjujete svoje telo, koje je isprogramirano da šalje signale kada utvrdi da telu ponestaje energije. Dopustite svom telu da obavlja posao za koji je stvoreno pre nego što narušite balans i prouzrokujete poremećaje metabolizma. Stručnjaci ističu da je daleko važnije šta unosite u telo nego kad. Naravno, briga o veličini porcije je takođe važna.


Staću s dijetom kada više ne budem imao/la ni trunku masnog tkiva!


Ova izjava ni slučano ne bi trebalo da bude vaša zvezda vodilja. Telo bez trunke masnog tkiva ne bi smelo da bude ideal. Na putu ka ostvarivanju ovog cilja možete narušiti zdravlje. Naime, masno tkivo sadrži hormon leptin koji ima važnu ulogu u regulisanju rada štitaste i polnih žlezda. Nedostatak leptina može izazvati poremećaj metabolizma. O liniji bi trebalo voditi računa i to pre svega zbog zdravlja. Međutim, opasno je preći granicu i zdravim nazivati nešto što je samo ideal kojem težimo kada je fizički izgled u pitanju.

Dobra namera ne mora doneti rezultate, a posledica može biti i kontraefekat. Iako nam određene promene u ishrani deluju kao logičan korak na putu ka postizanju zacrtanog cilja, efekti će izostati ako nismo upućeni u nutricionističke činjenice. Važno je da ništa ne preduzimate na svoju ruku i to pre konsultacije s lekarom ili nutricionistom. Ako već imate zdravstvenih problema, vaše telo možda neće biti u stanju da izdrži rigorozne dijete i atak na metabolizam, a možete “zaraditi” bolesti i poremećaje kojih ćete se kasnije teško rešiti ili ćete se s njima boriti do kraja života.

https://pixabay.com/photos/food-salmon-teriyaki-fish-eat-712665/

https://pixabay.com/photos/vegetables-fruits-food-ingredients-1085063/ 


Autorski tekst: Srbijanka Stanković


Dodajte komentar