Uloga i značaj kalcijuma u organizmu

 

Uloga i značaj kalcijuma u organizmu

Kalcijum je neophodan ljudskom organizmu za izgradnju jakih kostiju, a 99% kalcijuma se nalazi u kostima i zubima. Osim njegove primarne uloge, kalcijum reguliše kardiovaskularne funkcije i održava zdravu komunikaciju između mozga i drugih delova tela.

Kada dublje analiziramo ulogu kalcijuma, možemo zaključiti da je ovaj mineral esencijalan za naše sveobuhvatno zdravlje.

Zato ćemo u nastavku teksta istaći ulogu i značaj kalcijuma, na koje sve načine možemo da ga unosimo, koja je optimalna dnevna količina i šta se dešava našem telu kada ga ne unosimo u dovoljnoj količini.


Kako unosimo kalcijum u organizam?


Kalcijum doprinosi razvoju kostiju kod dece, a u odraslom dobu kalcijum usporava gubitak gustine koštane mase, koja je neizostavni proces starenja. Prva hrana sa kojom se susrećemo po rođenju je mleko, stoga je ovaj prirodni napitak ostao deo naše ishrane tokom čitavog života.

Za zdrav organizam unos vitamina je bitan, ali ne smemo zanemariti i minerale jer samo kombinovanom konzumacijom ovih ključnih nutrijenata možemo postići sveobuhvatno zdravlje.

Mleko unosimo u različitim oblicima, a mlečne proizvode koristimo svakodnevno u kulinarstvu.


Jaja sir
 

Najčešće konzumiran mlečni proizvod je jogurt, a ova namirnica nastala fermentacijom mleka predstavlja prirodni probiotik koji reguliše crevnu floru, smanjuje nadutost, ubrzava metabolizam i ima blagotvorno dejstvo na imunitet, kožu i zdravlje urinarnog trakta.

Samo jedna čaša jogurta ispunjava oko 40% dnevne potrebe organizma za kalcijumom.

Ostale namirnice bogate kalcijumom su sir, losos, orašasti plodovi, žitarice, brokoli i narandža. Suplemente kao dodatke ishrani možete uključivati povremeno, kako biste bili sigurni da unosite optimalnu količinu kalcijuma.


Šta se dešava našem organizmu kada ne unosimo dovoljno kalcijuma?


Ukoliko zanemarimo unos kalcijuma duži vremenski period, telo će početi sa demineralizacijiom kostiju, odnosno počeće da crpi kalcijum iz njih kako bi održao neophodnu količinu ovog minerala u krvi.

Nedostatak kalcijuma u organizmu doprinosi pojavi osteoporoze, stanja velike lomljivosti kostiju čak i prilikom obavljanja uobičajenih aktivnosti. Osteoporoza je progresivni gubitak koštane mase i gustine kostiju, usled čega kosti postaju krhke i lomljive.

Jedan od prvih simptoma nedostatka kalcijuma je bol u mišićima, čemu nažalost malo ljudi pridaje značaj u početku. Pospanost, nesanica i ekstremni umor su sigurni znakovi da vam fali kalcijum, dok hroničan nedostatak može dovesti do problema sa kožom, a samim tim i noktima koji postaju suvi i lomljivi.

Nedostatak kalcijuma u organizmu može biti usko povezan sa nedostatkom vitamina D, pogotovo dok kosti još uvek rastu i razvijaju se, što može dovesti do rahitisa kod dece.

Rahitis spada pod grupu oboljenja kod kojih postoji poremećaj mineralizacije kostiju i tada kosti postaju mekane, zbog čega može doći do deformacija.

Rahitis je isključivo dečija bolest, a simptomi su smanjena čvrstina lobanje, četvrtasta glava, zadebljanje hrskavice, deformitet grudnog koša i nogu, kao i mlitavi mišići.


Šta se dešava našem organizmu kada unosimo previše kalcijuma?


Određeni nutrijent može biti i otrov i lek, u zavisnosti od količine koju unosimo. Povišen nivo kalcijuma može izazvati prekomerno mokrenje, učestalo povraćanje i povećanu žeđ, a ozbiljniji simptomi se javljaju u vidu konfuzije, letargije i umora.

Hiperkalcemija, kako se naziva stanje u kojem je nivo kalcijuma u krvi iznad normale, može ometati rad srca i mozga i samim tim ozbiljno ugroziti vaše zdravlje.

Preporučene dnevne doze kalcijuma prema starosnoj dobi su:

  • do 6 meseci: 200 mg
  • od 7 do 12 meseci: 260 mg
  • od 1 do 3 godine: 700 mg
  • od 4 do 8 godina: 1000 mg
  • od 9 do 18 godine: 1300 mg
  • od 19 do 50 godine: 1000 mg
  • od 51 do 70 godine za muškarce: 1000 mg
  • od 51 do 70 godine za žene: 1200 mg
  • preko 70 godine: 1200 mg


Osim izgradnje jakih kostiju o kojoj smo govorili u tekstu iznad, kalcijum ima ključnu ulogu u zgrušavanju krvi. Bez kalcijuma krv ne može da se zgruša prilikom povrede krvnog suda, pa može doći do obilnog krvarenja.


Kako se koriste suplementi kalcijuma?


Pre upotrebe suplemenata potrebno je konsultovati lekara i testirati nivo kalcijuma u krvi.

Uobičajena je praksa da se suplementi kalcijuma kombinuju sa vitaminom D, magnezijumom i cinkom. Vitamin D pomaže telu da apsorbuje kalcijum, magnezijum ima veliku ulogu u pravilnoj mineralizaciji kostiju i mišićnim kontrakcijama, a cink se uzima za imunitet i antioksidativno delovanje.

Kombinacijom ovih suplemenata unećete dovoljno nutritiva koji su od suštinskog značaja za jake kosti i normalno funkcionisanje organizma. Suplemente kalcijuma treba uzimati u podeljenim dozama, ujutru i uveče, a doze veće od 500mg se ne preporučuju.

Kao što možemo videti iz navedenog, uloga kalcijuma u organizmu je krucijalna za zdravlje. Zato je potrebno da se na trpezi uvek nađe hrana bogata ovim mineralom, kako biste obezbedili dovoljno kalcijuma kako za sebe tako i za svoju porodicu.

 


Autorski tekst: SrbijaSpace.rs


Komentari (1)

bosa

rado pijem mlecne proizvode ali ipak kajmak mi je najdrazi

(Dobar) +1
(Slab) 0
03-Mar-21 10:01:27 AM



Dodajte komentar