Da li se u regionu više voze polovnjaci ili novi automobili?
Globalno tržište automobila je sa pojavom korona virusa blago oslabilo, kupovina novih vozila se smanjila, a proizvodnja zaostaje usled nedostatka čipova ili pojedinih drugih delova i njihove otežane distribucije.
U regionu je slična, ako ne i teža situacija, ali konstantan ekonomski rast i napredak balkanskih zemalja pokušava to da nadoknadi. Međutim, naša situacija i pozicija su specifične, pa se, kao što ćemo videti iz teksta, umnogome razlikujemo u pojedinim stavkama.
Koliko su ljudi u regionu kupovali nove, a koliko polovne automobile proteklih par godina? Zašto je stanje takvo kakvo jeste i da li ima izgleda da se to promeni? U nastavku teksta saznajte odgovore na ova i mnoga druga interesantna pitanja.
Prodaja polovnjaka u Srbiji se pokazala kao dosta stabilnija u odnosu na prodaju novih automobila, jer je pojavom korona virusa znatno manje gubila na vrednosti iz godine u godinu.
U 2020. godini je prodaja polovnih automobila svakako vidno opala, što je kasnije, iste godine, uticalo i na uvoz, pa je uvezeno 90.997 polovnih automobila.
Na celokupnom tržištu važnu ulogu igraju i firme koje vrše otkup automobila i vozila u Novom Sadu, Beogradu i širom Srbije, jer se preprodavanjem vozila unutar zemlje, ukupan broj prodaja povećava.
Tržište se brzo oporavlja i već u 2021. godini je uvezeno preko 130 hiljada polovnih automobila.
Kada je reč o tržištu novih automobila, prodaja je drastično opala, čak 25% u odnosu na period pre pandemije, što je sličan slučaj kao i u EU. Međutim, i tada je broj prodatih polovnjaka u Srbiji bio 3-4 puta veći u odnosu na nove automobile, što jasno govori koliko je tržište polovnih automobila u Srbiji razvijeno i šta Srbi preferiraju voziti.
U Hrvatskoj je slična situacija, kada je u pitanju odnos kupljenih novih i polovnih automobila, međutim, Hrvatska je članica EU, pa građanima daleko primamljivije deluje opcija kupovine polovnjaka u inostranstvu, a pre svega u Austriji i Nemačkoj.
Tržište polovnih automobila je prilično razvijeno, kako zbog dostupnosti kvalitetnih polovnjaka iz EU, tako i zbog poreskog sistema u Hrvatskoj, koji nikako nije pogodan za kupovinu novog automobila, izuzev za pravna lica. Iz tog razloga fizička lica kupuju tek 25% od ukupnih prodatih novih vozila u Hrvatskoj.
Takva situacija ni državi ni građanima ne ide u prilog, pa se razmatraju mogućnosti za rešenje ovog problema.
Svakako, može se zaključiti da iz više razloga Hrvati mnogo više voze polovna vozila u odnosu na nova.
U Bosni i Hercegovini je, kao što se može očekivati, situacija dosta slična, s obzirom da je u poslednjih deset godina uvezeno preko pola miliona polovnjaka. Posmatrajući isti period, kupovina novih vozila iznosi tek šesti deo ove brojke.
Dakle, 517.253 polovnih vozila i 87.555 novih je uvezeno u pomenutom periodu, što znači u proseku 52.000 polovnih automobila godišnje.
Tržište polovnjaka preovladava i kod nas kao u ostalim zemljama Balkana, to je očigledno. Da li za to postoji neki univerzalni razlog ili je to samo slučajnost?
U regionu se najviše uvoze polovna vozila iz EU. Kao što se može pretpostaviti, najveći izvoznici su Nemačka i Austrija, ali i druge okolne zemlje.
U razvijenijim državama, sa višim ekonomskim standardom, vlasnici automobila se trude da se reše svakog vozila koje je prešlo 150 000, pa čak i 100 000 kilometara. Idealno područje za izvoz je Balkan, pre svega zbog nešto nižeg standarda i navike naših ljudi da voze i kupuju polovne automobile.
Pored toga, Balkan je vrlo blizu, pa ni troškovi transporta ne podižu značajno prodajnu cenu. Sve to izuzetno odgovara i jednima i drugima, što čini zemlje Balkana idealnim outlet-om za evropska polovna vozila.
Kada je reč o markama i modelima polovnih automobila koji su najčešći u regionu su svakako Volkswagen, Opel, Peugeot, Audi, Renault i Fiat. Favorit u ruralnim sredinama, ali se i danas sreće u gradovima je čuveni Golf 2. Iako je poprilično star, ljudi ga kupuju zbog snažnog motora i izuzetno niske cene.
Najviše se kupuju automobili stari od 14 do 17 godina, a ubedljivo najtraženiji su oni koji imaju motore koji koriste dizel gorivo, a koji su kao novi značajno skuplji. Euro 3 i Euro 4 motori su najzastupljeniji u polovnjacima prodatim poslednjih par godina, što je, može se reći već zastarela tehnologija za evropske standarde.
Ono što je zanimljivo je da statistike pokazuju da je su najpoželjniji automobili marke Audi, BMW i Volkswagen. Škoda Octavia je najčešće kraden model automobila kod nas, a BMW najčešće oštećen u sudarima.
Nadamo se da vam je ovaj tekst bio koristan i zanimljiv, da vam je dao odgovore na mnoga pitanja, kao i da ste uživali u čitanju.
Izvori fotografija:
https://pixabay.com/photos/cars-parking-spot-park-vehicles-3291379/
https://pixabay.com/photos/bmw-car-steering-wheel-vehicle-2964072/